Harmónia Centrum
Eljön panaszmentes könyökéért?
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Könyök gyógytorna

A könyök gyógytornája

Előfordult már, hogy annyira fájt a könyöke, hogy még a kanál szájához emelése is gondot okozott? Vagy úgy beütötte a könyökét, hogy csillagokat látott?

  • Fájdalma elmúltával ez a problémája szerencsére hamar megoldódott. De lehetnek könyökének komolyabb problémái is.

A könyök három csontvég által alkotott ízület, bonyolult stabilizáló szalagrendszerrel. Ezért bárminemű kopásos vagy töréses sérülése, ficama igen komplex kezelést vonhat maga után. A könyöktájon ráadásul számos izom rögzül a csontokhoz: az összes ujjat, csuklót, alkart minden irányba mozgató izmok; és a felkar mozgásába besegítő izmok. Ez azt is eredményezi, hogy a kis könyöktáji csontfelületen rengeteg izom húzása fejt ki nyíróerőt. A könyökön ráadásul számtalan érzékeny pont található, többek között az, amit olyan szeretettel ütünk be sarkokba.

Fájdalma azért is bosszantó és kellemetlen, mert a kéz használathoz elengedhetetlen az egészséges, panaszmentes könyök. Amint fájdalmat észlel, biztos lehet benne, hogy valami nem teljesen ép a könyökében, amire fájdalomszignállal hívja fel a figyelmet, és reflexes izomfeszüléssel védekezik szervezete.

Tenisz és golfkönyök kialakulásának elkerülése tudatos mozgással? Lehetséges!

teniszkönyök és golfkönyök jellemző fájdalmi pontjai

A mellékelt képen előbb a teniszkönyök majd a golfkönyök jellemző fájdalmi pontjait látja.

  • Vajon miért okoz fájdalmat az izmaink túlterhelése?

Miért okoz fájdalmat az izom túlterhelése?A teniszkönyök ütő sportok, kényelmetlen számítógépes egér és billentyűzet rendszeres használata, az alkart igénybe vevő fizikai munka mellett alakul ki leggyakrabban.

Golfkönyök szintén eredhet ütős sportokból, illetve kiválthatják emelések, cipelések. Elnevezésük kissé megtévesztő. Nem feltétlenül lesz mindenki teniszkönyökös, ha ezt a sportot választja, és nem igaz ez a golfra sem.

Az orvosi, latin megnevezés ilyen szempontból sokkal érthetőbb. Latinul a két betegséget aszerint különítik el egymástól, hogy a könyöknek a belső, vagy a külső felén lévő csontos résznél van-e a probléma.

  • Ha a belső, akkor az itt tapadó alkarizmok túlterheltek. Ezek a csuklót hajlító, és alkart lefelé forgató izmok. Becenevén golfkönyökről beszélhetünk.
  • Ha a külső csontos pont körül fokozott az érzékenység, akkor pedig a csuklót visszafeszítő és tenyeret felfelé forgató izmok túlterheltségéről van szó. Ez pedig a teniszkönyök. Ilyenkor a túlterhelt izmok zsugorodnak, feszesek, és a tapadási pontra áttevődik ez a feszesség. A csonton az állandó feszülés és irritáció miatt kialakul egy csont-ín átmenetet körülvevő gyulladásos góc, ami kezeletlenül hagyva egyre szétterjed, és roncsolja az ínt. Ha tehát Ön olyan tevékenységet végez, rendszeresen, ami erősen és aszimmetrikusan igénybe veszi alkarját, akkor jó, ha szem előtt tart néhány fontos dolgot!

Mit tehet?

  • Mozgassa át rendszeresen csuklóját, alkarját.
  • Erősítse mindkét oldali izmokat egyformán. Valószínűleg az az izom, amit gyakran használ erősebb is, azonban ahogy egyre feszesebbé válik, valójában csökken az izom igazi ereje, és a feszesség dolgozik.
  • A gyakran használt izomcsoportot mindenképp nyújtsa meg használat után, noha az ellenoldalnak sem árt.
    • A hajlító izomcsoport nyújtása érdekében nyújtsa előre karját, forgassa felfelé tenyerét, és feszítse hátra csuklóját és ujjait az ellenoldali kéz segítségével.
    • A feszítő izmok nyújtása érdekében lefelé fordított tenyérrel végezze a gyakorlatot, szorítsa ökölbe ujjait, majd másik kezével nyomja finoman lefelé a csuklót. Mindkét helyzetet tartsa meg 20-20 másodpercig.
  • Amikor kezével súlyt emel, hasznos lehet az alkar helyzetének változtatása. Természetesen lehetőség szerint. Ha dobozt cipel, ne dobja el, csak mert változtatna az alkar állásán. Azonban érdemes néha fogáshelyzetet változtatni, ütővel fonákot és egyenest váltva ütni, konditeremben a súlyt úgy emelni, hogy néha a tenyér felfele néz, néha szembe néznek, néha lefelé. Elforgatva ugyanis változik a csuklót mozgató izomzat terhelés eloszlása.

Különösen fontos napi vagy legalább heti rendszerességgel az alkarjukat mozgatni azoknak, akik már esetleg érzik az íngyulladás előjeleit. Akik az irodai munkanap végén kellemetlenül feszülőnek érzik alkarjukat, merevnek es fáradtnak csuklójukat. Hasonlóan azoknak is, akik frissen kezdtek ütősportba, súlyemelésbe, vagy váltottak fizikai munkára. Esetleg aktuálisan költözésben, vagy házfelújításban álló, egyébként fizikai munkához nem szokott emberek alkarja is könnyen begyulladhat a könyök belső vagy külső oldalán.

Teniszkönyöke vagy golfkönyöke van?

  • Önre is illik valamelyik az előbbi leírások közül?

Tenisz és golfkönyök okozta fájdalmak kezelése tornával

teniszkönyök fájdalom enyhítéseMiért tenisz és golfkönyök ennek a fájdalomnak a neve? Ezek a betegségek idézik elő? Latin neve epicondylitis laterális (külső) vagy mediális (belső), mely abból ered, hogy a felkarcsont belső vagy külső oldalán található csontos dudorhoz futó izmos szövetek túlterheltek-e, begyulladtak-e.

  • Miért fontos ezt tudnia?

Mert a gyógytorna a kialakulási mechanizmuson alapul, annak ismeretében fogja Ön is érteni, miért kell azt csinálnia, amit a szakember javasol. A felkar alsó végén lévő külső és belső csontos dudorhoz az alkaron, kéztőn, és ujjakon eredő, azokat mozgató izmok inai futnak. A belső csonti oldalon az ujjakat és csuklót hajlító, alkart befele-lefele forgató izmok inai, a külső csonti oldalon az ujjakat és csuklót nyújtó, alkart kifelé-felfelé forgató izmok inai tapadnak. Az arányokból is látható, hogy a hatalmas kézfelületről eredő izmok egy pici, 2 négyzet centiméter körüli pontba futva erősen ki vannak téve a húzó és nyíróerőknek. Amennyiben Ön az egyik oldali izomcsoportot a hétköznapjai során fokozottan vette  igénybe, hiányos bemelegítés és nyújtás mellett, akkor az alkari szövetek egyensúlya felborult, irritáltság okozta gyulladás lobbant a leggyengébb láncszemnél.

Rizikófaktorok, melyek kiválthatták teniszkönyökét, golfkönyökét

Ezeket érdemes elkerülni fájdalma enyhüléséig.

Belső oldali fájdalomnál, golfkönyöknél

  • nehéz súlyok emelésével járó munkakör,
  • csuklót megterhelő nagytakarítás,
  • súlyzós edzés, támaszhelyzetek

Külső oldali fájdalomnál, teniszkönyöknél

  • számítógépes munkakörben túlórás időszak,
  • nagy távok megtétele motorral

Gyulladásról lévén szó, az alábbi tünetek valószínűleg megjelennek az Ön érintett könyökén is:

  • duzzanat, fájdalom, szöveti felmelegedés, esetleg bepirosodás. A fájdalom továbbá erőtlenséget vagy mozgástér beszűkülést is eredményezhet.

Kezeléskor természetesen a fájdalom csökkentése az elsődleges feladat. A legtöbb terápiás eszköz egyben a gyulladás többi tünetét is csökkentheti. Ez azonban még mindig nem a kialakuló ok kezelése, így csak rövid távú eredményt hoznak.

A jegelés és fájdalomcsillapító krémek tehát habár hasznosnak tűnhetnek, nem tudják hosszú távon fenntartani a könyök panaszmentességét, de talán Ön már elsőre azt észleli, hogy nem elegendőek erre a problémára. A tartós sikerhez ugyanis az ok megszüntetésére van szükség, ez esetben az izomegyensúly rendezésére.

Ebben lehet az Ön segítségére a gyógytorna. Már napi 10-15 perc rászánt idővel sokat tehet a fájdalmas könyökbe sugárzó érzet enyhülésért.

Golfkönyök, teniszkönyök torna

Gyulladásnál óvatosan kezdje a gyógytornát, hiszen a sejtek fokozott sérülékenység állapotában vannak. Nem alkalmazunk külső ellenállást sem nyújtáshoz, sem erősítéshez. Az izomegyensúly visszaállításához a túlterhelt izomcsoportot kell finom technikákkal nyújtani, az ellen oldali izmokat pedig aktivizálni.

Egy gyakorlat, ami könnyen elsajátítható, és bárhol bármikor végezhető:

  • Alkarját támassza le az asztallapra, a fájdalmas izomcsoporttal lefelé. A tünetet nem produkáló izomcsoportot aktiválja: emelje el ujjait és kézhátát az asztalról, vagy hajlítsa ujjait és csuklóját el az asztaltól (fájdalom helyétől függően). Az alkar végig simuljon az asztalhoz. Lassan engedje vissza, nyújtsa le ujjait az asztallapra, majd ismételje 5 percen át.
  • Ha ezt elvégzi minden nap reggel délben este, akkor állandó gyógyingert nyújt alkarja számára. Ugyanakkor ez egy nem megterhelő feladat.

Mi történik ekkor az Ön alkari szöveteiben?

  • A felül lévő panaszmentes izomzat dolgozik, közelíti a csuklóját az alkarjához.
  • Eközben az alul lévő, fájdalmat okozó izomcsoport hossza megnövekedik, a kifejtett erővel azonos arányban. Ez a megnyúlás egy védett nyújtás, az idegrendszer is segíti: amikor az egyik izomcsoport dolgozik, az ellen oldalra lazító szignálokat küld; amíg nem érzi a hajlító izmokból eredő húzóerőt veszélyesnek a nyúló oldal számára.
  • Ha tehát így nyújt, biztosan jobban ügyel a gyulladásban lévő, sérülésnek kitett inak védelmére, mintha támaszkodással, vagy másik kar húzásával igyekezne megnövelnie feszes, zsugorodott alkari és kéz izmai hosszát.

Hasznos kiegészítés lehet az alkaron elterülő izmos területek átmasszírozása is.

  • A masszírozást végezheti például egy teniszlabda rányomás melletti görgetésével. Ez is felpezsdíti a szöveti keringést, elősegítve ezzel a sejtek gyógyulását; másrészt pedig a masszírozással ellazítja az izomrostokat, és csökkenti az inak tapadására háruló húzóerőt.

A Kineziotape is mozgással való gyógyításon alapszik, ezért érdemes kiegészítésként az első pár hétre felhelyeztetni egy ragasztást.

A passzív nyújtást és rugalmas vagy súlyzós ellenállással szembeni emeléseket azonban késleltetni kell, amíg az intenzív fájdalom enyhül. Addig a karhasználatot minimalizálja a szükséges hétköznapi teendőkre.

  • Amennyiben munkája miatt nem hagyhatja el teljesen a fizikai tevékenységeket, javasoljuk a merev csukló vagy rugalmas, szilikonos könyök rögzítő viselését. A csuklórögzítő akkor is hasznos lehet, ha éjszaka hajlamos ráfeküdni az alkarjára, és ezzel egész éjszaka kényelmetlen helyzetet termet terhelt izmai számára.

Mindezen tanácsok megismerése és megfogadása nem csupán a tenisz vagy golfkönyök jelentette fájdalmas tünetek enyhítésében segíti majd Önt, hanem abban is, hogy az elmúlt fájdalom ne térhessen vissza, és könyök- illetve alkar fájdalom nélkül élhesse az életét.

Könyöktáji csonttörés vagy izomsérülés utáni mozgás-rehabilitáció

könyöktáji izomsérülés és csonttörés

A képen a könyöktáji izomsérülések számtalan lehetőségét látja kézháti és tenyéri oldalon, valamint a könyöktáji csonttörésnél 3 kombinált törési lehetőséget.

A könyök egy rendkívül összetett ízület, melyet erős szalagok és számtalan rajta keresztül húzódó ín stabilizál. Ficamról éppen ezért ritkán beszélhetünk.

Gyakori sérülés a könyökre esés

Ekkor a csontok töréséről beszélhetünk. A könyök ízületben 3 hosszú csont fut össze, komplexitása miatt ezért a törés utáni ellátás kiemelt fontosságú. Pár nap késlekedés is drasztikus funkciócsökkenéshez vezethet: nem megfelelően hajló vagy kinyúló könyök, alkari forgás képességének elvesztése lehet a helytelen gipszelés, műtés, vagy elhanyagolt gyógytorna szövődménye.

Ha a csontok egyike rosszul forr össze, mert túlmozgatja a kritikus időszakban, vagy alulbecsüli a szükséges mozgást, esetleg kimaradnak bizonyos irányok, arrafelé beszűkülnek a szövetek, és jelentősen elhúzódik a regeneráció. Természetesen nem mindig sérül mint a három csont, de kisebb sérülésnél is előfordulhat, hogy már nem jöhet létre 100%-os regeneráció.

Szeretné sérülés után is tökéletesen használni a könyökét?

Akkor már a rögzítés ideje alatt keressen fel egy gyógytornászt, mert a terápia a sérülést követő első napon megkezdhető!

Az első közös foglalkozásokon talán csak a rögzítésből kimaradt, tehát váll, csukló és ujj ízületek átmozgatásával foglalkoznak majd.

  • Ennek az a szerepe, hogy az egyébként sérülés során nem érintett izmok és szövetek ép állapotát megőrizze, amíg a karját nem használhatja funkcionálisan.

Azonban ha a sérülés típusa lehetővé teszi, az is elképzelhető, hogy a a könyökön átfutó izmok aktiválására is sor kerül, természetesen még elmozdulás engedélyezése nélkül.

  • Ezzel az izmok idegrendszeri kapcsolata marad éber, így amikor újra mozgathatja majd könyökét, könnyebben jönnek majd a mozgások, és nem lesz teljesen erőtlen az izomzata. Noha a rendszeresen igénybe vett ellen oldali izomzathoz képest ügyetlenebb és gyengébb lehet.

Amikor az orvosa engedélyezi a rögzítő eltávolítását, elkezdődik a passzív és aktív mozgatás fázisa.

  • Ennek célja, hogy a könyök ízületet körbefogó szövetek visszanyerjék rugalmasságukat, a hajlításban megrövidült izmok eredeti hosszukra visszaálljanak, a porcszövetek kenése rendeződjön.
  • A kezelés ezen fázisa abból áll, hogy kezdetben a gyógytornász mozgatja alkarját a felkarjához képest, és figyeli, hol mennyire feszül a mozgás. Amennyire szükségesnek tartja, a véghelyzetben rásegít a nyúlásra. Otthonra úgy ad Önnek feladatokat, hogy az együtt elért eredményt fenntartsa a következő kezelésig. Otthoni feladatai során az ellenoldali karjával, vagy  tornaeszközökkel segítheti a sokáig pihent könyökízület mozgását.

Végül a rehabilitáció végén a korábbi teljes funkció visszaszerzésére egyre nehezedő feladatokra kell számítania.

A gyógytornász abban is a segítségére lehet, hogy az esetleges hegeket átmasszírozva csökkentse azok letapadásának esélyét, maradandóságát; javítva ezzel a várható esztétikai eredményt, és a szöveti rugalmasságot.

Szánjon időt gyógyulásának tornásztatással való támogatására már a kezdeti hetekben is, hogy a kívánt eredményt: karja tökéletes mozgását mielőbb elérhesse.

Eljön hozzánk a Harmónia Centrumba könyöke és alkarja panaszmentességéért?

  • Reszegi Bettina könyökspecialista gyógytornászBeszélni szeretne Reszegi Bettina könyök specialista gyógytornászunkkal fájdalmas könyök és alkar panaszairól? Tanácsot szeretne kérni panaszai megszüntetéséhez?
  • Gyógytornászunk előzetes bejelentkezés után várja Önt.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és munkatársunk visszahívja Önt!
  • Könyöke állapotfelmérő konzultációján gyógytornászunkkal részletesen megbeszélik könyöke, illetve alkarja fájdalmát. Bettina állapotának körültekintő felmérése után panaszait enyhítő gyakorlatsort állít össze Önnek.
  • A könyökfájdalmát enyhítő gyakorlatsor még pontosabb összeállításához kérjük, hozza magával korábbi leleteit is, ha vannak.

Gyógyulásához kérjen információt most, mert egészsége a legdrágább kincse, és így tudunk segíteni

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.