Harmónia Centrum
Fájdalommentes térdéért
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Térd gyógytorna / Térdműtét utáni gyógytorna

Térd ízületet érintő baleseti sérülések, kiemelten a szalagszakadások műtét utáni gyógytornája

Számos féle-fajta sérülés érheti a térdet:

  • Funkciót veszthet a térd combcsont és lábszárcsont törés miatt,
  • combizom szakadást vagy lábszárizom szakadást követően; valamint
  • szakadhat a térdszalag, a labrum (rostos porcszegély), amely az ízületi vápa kiszélesítő szövet, vagy a porc, és szükség lehet akár valamilyen típusú térdprotézis beültetésére is.

térdízület

Mindezek esetén a térdműtét utáni gyógyuláshoz szükséges a rehabilitáció részeként térdműtét utáni gyógytorna. Különböző sérülések, és különböző műtéti típusok szerint határozza meg a szakértő a térdműtét utáni gyógytorna gyakorlatokat.

jegelés térdfájdalomraA gyakran előforduló térdsérülésnél különböző szövetek sérülhetnek, melyek elsődleges ellátása az orvosi vizsgálatból, és a négy alap sürgős ellátásból áll:

  • jegelés,
  • pihentetés,
  • megemelt végtag pozicionálás,
  • kompressziós fáslizás.

Ezek a kezelések csökkentik a fájdalmat, a duzzanatot, és az esetleges káros szövődmények kialakulásának esélyét. Az orvosi vizsgálat a képalkotó diagnosztikával támogatva jelöli ki a további szükséges ellátásokat.

  • Láthatja a képen, hogy a sérülést követő időszakban és a gyógytorna után közvetlenül is enyhítheti jegeléssel térde fájdalmát. A jegelés is segíti a gyorsabb regenerálódásban.

térdrögzítőHa kell, akkor szükség esetén térdrögzítő biztosítja a térd stabilizációját a hétköznapokban.

Előfordulnak olyan szerencsétlen sérülések, melyeket kizárólag sebészileg lehet ellátni. Ilyenkor a térdműtétet követő rehabilitáció nem hangsúlyozható elégszer, különösen az ennek részét képező mozgásos terápia elemek.

  • Akut traumás törést, teljes izomszakadást és szalagszakadást követő térdműtét után először fekvésben végzett gyógytornáról beszélhetünk.
  • Részleges szakadásoknál előfordul, hogy már rögtön ambuláns rehabilitáció kezdhető.

A többségben azonban olyan sérülésekkel találkozunk, amelyek javíthatóak konzervatív kezelési módokkal, és melegen ajánlott a terapeuták tanácsainak megfogadása, ha Ön nem szeretne utólag rövidtávon átkerülni a műtő várólistájára.

Ne halogassa gyógyulásának minden módon történő támogatását, mert az a tünet, ami több mint három hónapon keresztül fennáll, krónikusnak minősül.

  • terhermentes térd gyógytornaA krónikus tünetek elmélyülnek, súlyosbodnak. A térd tornája során többszörös energia befektetést igényel a kezelésük, amelynek ráadásul a várható időtartama is elnyúlik.
  • A fájdalom szokássá alakul, a szövetek hegesedéssel gyógyulnak, az izmok gyengébbek, az érintett ízületek merevebbek maradhatnak a gyógyulás befejeztével is.
  • Ez az elégtelen gyógyulás pedig nagyobb újrasérülési kockázatot hordoz magában. Mihamarabb eltünteti a betegség tüneteit, annál tökéletesebb lesz gyógyulása. Igaz tehát az a mondás a rehabilitációban is, hogy „Ki korán kel, aranyat lel!”

Mikor van szükség gyógytornára?

A gyógytorna már a második-harmadik naptól kezdve szerepet játszik a gyógyulásban. Noha nem az elsődleges fájdalomcsillapító eljárások közé tartozik, mégis fontos beszélnünk róla. Gyógytorna hiányában is múlni fog a fájdalom, azonban nagy eséllyel visszamarad valami lappangó kellemetlenség érzet. Miért?

  • Mert torna nélkül nem hiánymentesen megy végbe szöveti gyógyulás: hegesedésekkel, letapadásokkal gyógyul.
  • Mert torna nélkül lassabban megy végbe a szövetgyógyulás, később lesz ismét teljes az élete.
  • Mert torna nélkül a test elfelejti a biztonságos és energia hatékony mozgást: a térd használatba vételének hatására javulnak a mozgások, azonban visszamaradhat ízületi merevség, instabilitás, izomgyengeség.
  • Megfelelő kezelés hiányában ráadásul nagyobb a valószínűsége annak is, hogy visszatér a probléma, vagy újrasérül.

Ezért nem ajánlott kihagyni a célzott mozgásos terápiát. Mások kellemetlen tapasztalatai alapján javasoljuk ezt Önnek.

Az orvosi diagnózis a gyógytornász számára is fontos, mert a pontos sérüléstípus és állapotfelmérés alapján megkezdett kezelés többszörösen hatékonyabb.

  • Hozza el leleteit!

Az akut izom-ín és szalag sérülésekre pár napon belül megkezdett gyógytorna kezelés előnyei tehát:

  • Enyhíti fájdalmát, és tereli a hegesedést, hogy jó minőségben forrjanak össze a sérült szövetek.
  • Az egyénileg kijelölt feladatok pont a szükséges izmokat erősítik, és pont a szükségeseket nyújtják.
  • Korrigálják a berögzült helytelen mozgásokat, amelyek a sérüléshez vezettek, vagy újabb sérülésekhez vezethetnének. Megteremti az állás közbeni és menet közbeni ízületi stabilitást.
  • Gyorsítja a gyógyulást, ezáltal hamarabb visszatérhet a megszokott hétköznapokba, sportba, munkába; s ott hétről hétre egyre jobb teljesítményt tud majd nyújtani.

kineziotape a legkorábbi időszakbanKiegészítésnek ajánljuk az ízületi mobilizációs technikákat, gyógymasszázst és a kineziológiai tapasz szakszerű felhelyezését a fájós térdre egy-két vagy több héten át.

  • A képen is látható kineziológiai tapasz a térdre felrakva már a legkorábbi időszakban is enyhíti térdfájdalmát, és jól kiegészíti a rendszeresen végzett gyógytornát. Használata felgyorsítja rehabilitációját.

Friss térdműtét utáni torna gyakorlatokra pár ízelítő feladat lehet

Kivéve akkor, ha orvosi ellenjavallat van rá.

  1. Sarokcsúsztatás. Háton fekve ép oldali lába maradjon nyújtva, műtött térdét hajlítsa, húzza sarkát közel a fenekéhez. Közben törekedjen arra, hogy a térde ne billegjen kifelé-befelé. Visszacsúsztatás közben szintén így járjon el.
  2. Térdfeszítő izom erősítése nyugalmi helyzetben. Háton fekve nyújtsa lábait. Feszítse vissza bokáját, és  igyekezzen megfeszíteni combizmait, majd lazítson.
  3. Térdfeszítő izom erősítése véghelyzetben. Háton fekve helyezzen térdhajlata alá egy feltekert törülközőt. Szorítson rá térdfeszítő izmára, és emelje el sarkát a talajtól; de ne emelje el térdét a hengertől.
  4. Hanyatt fekvésben visszafeszített bokával és feszes combokkal emelje nyújtott lábát a plafon felé. Körülbelül 30 fokig emelje, majd engedje lassan vissza, és csak az ágyra leérkezve lazítsa el comb és lábszár izmait.
  5. Oldalt fekvésben hajlított térddel, távolítsa combjait és lábszárait. Először igyekezzen párhuzamosan tartani lábszárait, és így végezzen 16 emelést. Majd ismételje meg a sorozatot úgy, hogy közben kifelé is forgatja csípőjét.
  6. Üljön egy viszonylag magasabb székre, amiről azért még leér a lába. Műtött térdét lazán lengesse, hajlítás-nyújtás irányába, a nyújtást egyre tovább és egyre magasabban megtartva.
  7. Álljon a fal elé háttal, és tegyen műtött térde mögé egy puha labdát. Térdét megfeszítve nyomja a falba a labdát.
  8. Álljon a szék mögé, és kapaszkodás mellett kezdjen óvatosan egyre mélyebbre guggolni. vízszintig ne menjen, akkor sem, ha könnyűnek tűnik.
  9. Álljon a szék mellé, és kapaszkodás mellett lépjen ki előre egyik lábával támadóba, majd lépjen vissza zárt állásba. Ezután a másik lábbal lépjen előre és vissza.
  10. Nyújtás: Székbe kapaszkodás mellett nyomja le hátrébb lévő lába sarkát, nyújtsa meg vádlijának Achilles inát 15-20 másodpercen át, majd cseréljen lábat. Utána az előrébb lévő lábának lábujjait húzza fel, és hajoljon közel a nyújtott térdéhez 15-20 másodperc oldalanként itt is. Végül hajlítsa térdét, és igyekezzen bokáját közel húzni csípőjét nyújtva. Amennyiben nem éri el bokáját, egy kis törülközőt átvetve rajta, segítheti a húzást. 15-20 másodperc oldalanként.

Traumás sérülések közül a szalag szakadást emelném ki

A szalag sérülések egyre jelentősebbek a sport világában, gyakran kényszerítik kispadra a játékosokat. Mindenki ismer legalább egyvalakit, aki térdszalag problémájával már járt valamilyen konzervatív vagy sebészi kezelésen.

térdszalagokAz elülső keresztszalag a leggyakoribb áldozata a mozgásos terhelésnek. Azonban a hátulsó keresztszalag, valamint a külső és belső oldalszalagok sem sérthetetlenek. Mindegyik szalag ellenáll valamilyen irányú nyíróerőnek, így a nyíróerők előfordulásának esélye határozza meg a sérülések esélyét is.

  • Például az elülső keresztszalag gátolja a combcsont előrecsúszását a lábszárhoz képest, ami minden lépcsőzéskor, vagy helytelen futástechnikánál irritálódik.
  • Az oldalsó szalagok közül a belső oldal a sérülékenyebb, gyakrabban éri ugyanis a térdet kívülről behatoló erő, mint belülről kifele ható erő. Gondoljunk csak küzdősportokra, vagy akár fociban egy szerencsétlen ütközésre.
  • A hátsó keresztszalag ritkán sérül, autós ütközések vagy térdre esések során esetleg. Ez a szalag a hajlított térdhelyzetben érkező, combcsontot hátrafelé terelő nyomások ellen védtelen.

Ahhoz, hogy célzottan dolgozhassunk a rehabilitációban, szükséges az alapos és pontos diagnózis

  • fájós térd vizsgálataA diagnózis megállapításához kérje ortopéd – traumatológus - sebész szakorvos segítségét.
  • A szalagok gyógyhajlama gyenge. Önmaguktól egyáltalán nem regenerálódnak, különösen nem a keresztszalagok. Műtéti raffolással is csak ritkán állíthatóak helyre, nagy arányban csak a szalagpótló műtét a végső megoldás. A szalagpótlások viszont már jó beépülési arányt mutatnak.

Az orvosi diagnózis ellenére a térdműtét után még gyógytornásza is vizsgálni fogja térdét. Kivizsgáláskor nem kell ijesztő dolgokra számítani:

  1. Megkérdezi, hol és milyen mozdulatokra fáj.
  2. Megtekinti külsőleg, megtapintja, vezetve együtt néhány mozdulatot hajtanak végre.
  3. Leteszteli elmozdulás nélkül az izmok erejét.
  4. Egy lábra állást kér, hogy megnézze, milyen az egyensúlytartó képessége a sérült térdnek.
  5. Rövid sétát kell tennie, hogy megfigyelje járásmintáját.

A fájdalmat kiváltó okokat, és társult tüneteket feltárva elkezdhető a kezelés. A kezelés lépésről lépésre haladjon, fokozatosan emelve a súlyt, és a feladatok nehézségét, hogy aztán körülbelül 1,5-3 hónap múlva önfeledten visszatérhessen a kedvelt mozgásformáihoz. Ha kismértékű fájdalmat érez a torna során, az belefér, de erős fájdalomnál szünetet kell tartani. Egyeztessen folyamatosan gyógytornászával.

Előfordulnak olyan szerencsétlen sérülések, melyeket kizárólag sebészileg lehet ellátni. Ilyenkor a műtétet követő rehabilitáció nem hangsúlyozható elégszer, különösen az ennek részét képező mozgásos terápia elemek. A többségben azonban olyan sérülésekkel találkozunk, amelyek javíthatóak konzervatív kezelési módokkal, és melegen ajánlott a terapeuták tanácsainak megfogadása, ha Ön nem szeretne utólag rövidtávon átkerülni a műtő várólistájára.

A megfelelő mozgással mindig lehet segíteni a gyógyulást, függetlenül attól, hogy az elrugaszkodási és landolási technikát kell csiszolni, valamely izmok erejét kell fokozni, vagy a bemelegítés és nyújtás elméletét kell átismételni?

Nézzünk néhány kemény erősítő feladatot a térd rehabilitációból, melyet ajánlunk:

  • Műtéten átesetteknek, akik biztosan átéltek rövidebb - hosszabb rögzítő viselési időszakot, mely során az izmok egységesen gyengülni kezdenek.
  • Konzervatív terápiára kiírtaknak,
  • és természetesen megelőzésnek is ajánlott végezni.

Térdizmot és szalagot erősítő gyakorlatok

Üljön le a talajra, vagy kis zsámolyra előre nyújtott, enyhén terpesztett lábakkal. Kezével támaszkodjon le háta mögött, vagy törzse mellett oldalt. Gerincét has és hátizmai segítségével egyenesítse ki, és a feladatok során se hagyja derekát, hátát be gömbölyödni.

  1. Húzza vissza lábujjait, lábszára és combja izmait feszítse meg. Előfordulhat, hogy akár a sarka is elemelkedik a talajtól, ez nem kóros. Farizmai feszítését is tegye hozzá. Majd lazítson el. Ismételje 8-16 alkalommal.
  2. Az előző teljes lábak feszítő mozdulatával indul a gyakorlat, innen egyik lábát nyújtva megfeszítve emelje el a talajtól. Engedje vissza, lazítsa el mindkét lábát. Újabb páros feszítés és a másik oldali láb emelése következik. Ismételje váltva 8-8 alkalommal.
  3. Kezeivel támaszkodjon a csípő vonala előtt, háta-dereka maradjon egyenes. A páros megfeszítés után erős hasizom feszítést követően mindkét lábát emelje el nyújtva a talajtól pár centire. Lassan engedje le a talajra. lazítás után ismételje 8x.
  4. Zárja lábait, támasza maradjon most már a törzs mellett, vagy nehezítve a combok mellett. Lazításként végezzen 8-16 darab szorítást-lazítást itt is, még a vádlit a talajon tartva.
  5. Zárt lábak megfeszítése után a szorítást fel nem engedve emelje el egyik lábát a talajtól. Engedje vissza a talajra, majd emelje a másik lábát. Ha görcsöl az izom, lazítson minden emelés előtt, ha sikerült, hajtsa végre a 8-8 emelést lazítás nélkül.
  6. Zárt lábbal, páros megemelés következik, 8x
  7. Tovább nehezíthető a feladat, ha a páros lábat megemelve és levegőben megtartva szétnyitja a lábakat terpeszbe, majd zárja, mielőtt újra talajra engedné.
  8. Vagy ha a megemelt lábat csípőből fordítja kifelé és befelé a levegőben.

Térd gyógytorna a Harmónia Centrumban

Térdsérülése gyorsabb rehabilitációjáért várjuk Önt.

  • Ha Önnek mostanában komoly térdsérülése volt, orvosi papírjaival keressen fel minket.
  • Engedje, hogy tapasztalt gyógytornászaink hosszú távú, felépített rehabilitációs programmal segítsék maximális gyógyulását, mindennapi aktivitásához való visszatérését.
  • Rendszeres gyógytorna alkalmakon ellenőrizzük a javulás helyes irányát, megfelelő dokumentációval nyomon követjük a fejlődést, hogy aztán a kellő szint elérésekor visszatérhessen a sportba, élsportba, anélkül hogy ismételt sérüléstől kellene tartania.

Eljön hozzánk térdműtéte utáni gyógytornára?

  • Bognár Dia gyógytornászBeszélni szeretne Tanos-Bognár Diána láb és térd specialista gyógytornászunkkal térdműtéte utáni gyorsabb felépüléséről?
  • Dia várja Önt előzetes bejelentkezés után.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • A konzultáción megbeszélik a panaszait és térdműtéte részleteit. Gyógytornászunk a felépülését segítő személyre szabott gyakorlatsort javasol Önnek.
  • A gyorsabb rehabilitációját segítő gyakorlatsor még pontosabb összeállításához kérjük, hozza magával leleteit is.

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.