Harmónia Centrum
Eljön hozzánk az egészségéért?
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Magas vérnyomás kezelése / Magas vérnyomás csökkentése

Érvek a magas vérnyomás csökkentése mellett

A magas vérnyomás csökkentése azért létfontosságú, mert a magas vérnyomás okozza az idő előtt bekövetkező halálozások 7-10%-át. Még nagyobb ez a szám, ha a magas vérnyomás mellett az egyéb szív és érrendszeri betegségek következményeként bekövetkezett halálozásokat is figyelembe vesszük. Azért is érdemes ezekkel is számolni, mert a magas vérnyomás a többi szív és érrendszeri betegség bekövetkezésének kockázatát is jelentősen növeli.

Minél magasabb a vérnyomás, annál nagyobb a veszély

Mégpedig minél magasabb a vérnyomás, annál nagyobb a szívinfarktusnak, az agyvérzésnek illetve az egyéb szív és érrendszeri betegségek bekövetkezésének a veszélye.

  • Tehát minél magasabb a vérnyomás, annál fontosabb a vérnyomásnak a csökkentése.
  • Ha csak kismértékben sikerül a vérnyomás mérséklése, már ennek is jótékony hatása lehet.

Magyarországon a magas vérnyomás mellett

  • az érszűkület,
  • az érelmeszesedés,
  • a visszeresség, valamint az
  • egyéb szív és érrendszeri betegségek okozzák a halálesetek több mint negyedét, 26%-át.

Az EU-ban ez az arány mindössze 12%. A két adat közötti különbség több mint kétszeres, megdöbbentő különbséget jelez.

Ezért aztán nem igazán kérdés, hogy a magas vérnyomás csökkentése kiemelt fontosságú a halálozások számának csökkentése érdekében is. A vérnyomás csökkentésével azonban nemcsak a halálozások száma csökken, hanem az életminőségünk is javul.

Melyek lehetnek még a vérnyomás csökkentése mellett szóló érvek?

A vérnyomás csökkentése nemcsak az érszűkület vagy az érelmeszesedés kialakulásának kockázatát csökkenti, hanem az egyéb szív és érrendszeri betegségek, például a szívinfarktus vagy az agyvérzés veszélyét is.

A magas vérnyomás azonban a szív és érrendszeri betegségek mellett fokozza a veseelégtelenség kialakulásának vagy a látás csökkenésének, elvesztésének kockázatát is. Ezek is nyomós érvek lehetnek a túlságosan magas vérnyomás csökkentése mellett.

A vérnyomás csökkentése azonban számos egyéb kedvező hatással is jár. Nézzük, hogy melyek ezek:

  1. Ha csökken a magas vérnyomás, akkor a szív egyszerre több vért képes az ütőerekbe pumpálni. Ezért a szívnek nem kell olyan keményen dolgozni a sejtek elegendő oxigén és tápanyagellátása érdekében. A szív nyugodtabb működésének következtében csökken a pulzusszám, és ez a fizikai teljesítőképesség és az állóképesség javulásában is kifejezésre jut.
  2. Kevésbé fárad el, fizikailag is aktívabb lesz, több mindent lesz képes elvégezni. Emiatt erősebb lesz. Ezért könnyebben, fürgébben mozog, és azt veszi majd észre, hogy jobban halad a feladataival is.
  3. A több és rendszeresebb mozgás hatására edzettebb lesz a szervezete, és kisebb lesz a veszélye a krónikus betegségek kialakulásának is. A rendszeres, a több mozgás gyógyír a krónikus mozgásszervi betegségek kialakulása ellen is, de emellett még a cukorbetegség vagy a csontritkulás kialakulásának a veszélye is mérséklődik.
  4. Ha normális a vérnyomása, akkor kevesebb stressz éri. Nem lesz olyan feszült, nem fog szorongani. Ha nem ugrik fel állandóan a vérnyomása, akkor kisebb a depresszió kialakulásának a veszélye is.
  5. Emiatt kiegyensúlyozottabb lesz, jobb lesz az életkedve, javul a hangulata.
  6. Kiegyensúlyozottsága révén jobban tud aludni is.
  7. Mivel kiegyensúlyozottabb, pihentebb, ezért a gondolkodás is jobban megy majd. Azt veszi észre, hogy jobban vág az agya. Kreatívabb, ötletdúsabb lehet.
  8. Ha pihentebb, kiegyensúlyozottabb, akkor ez azt is magával hozza majd, hogy egyre kevésbé veszélyezteti a stressz miatti betegségek, például a fejfájás, a szorongás vagy a depresszió.
  9. Ha csak ezeket nézzük, akkor már ezért is megéri csökkenteni életében azoknak a kockázati tényezőknek a hatását, amelyek magas vérnyomás kialakulását, megjelenését elősegítik, megkönnyítik.

Fogyjon le a magas vérnyomás csökkentéséhez

Ha túlsúlyos, és magas a vérnyomása is, akkor egészséges étkezéssel és a felesleges kilók leadásával vérnyomását is csökkentheti. Akár olyan mértékben is, hogy újra a normális értékeket fogja mutatni a vérnyomás mérése.

Magas vérnyomás csökkentése érdekében fogyjon le!

Könnyen előfordulhat, hogy csak azzal, hogy áttér egy egészségesebb étkezésre, újra jó lesz a vérnyomása. Ez azért  különösen fontos, mert így nincs szüksége vérnyomását csökkentő gyógyszerek szedésére. Ha önmagában az egészségesebb étkezés még nem lenne elegendő vérnyomása normális értékének biztosításához, akkor törekedhet még a stresszes helyzetek megelőzésére vagy hatásuknak a mérséklésére is. Ezzel is egy újabb esélyt ad a magas vérnyomás értékek mérséklésére.

Az egészséges táplálkozás persze nemcsak az esetleges magas vérnyomás ellen lehet hatásos. Akkor is érdemes odafigyelni a táplálkozására, ha nem érez semmilyen különösebb panaszt. Ekkor ugyanis normális testsúlya megtartásával jó eséllyel meg tudja előzni a magas vérnyomás jelentkezését. És nemcsak a magas vérnyomás, hanem még egy sor más kellemetlenebbnél kellemetlenebb panasznál is jól jön, ha odafigyel arra, hogy mit eszik, és tartja a súlyát.

Ez nem a véletlen műve. Ugyanis a túlsúly, és különösen a jelentősebb, 10 kg feletti túlsúly a magas vérnyomás megjelenésének egyik leggyakoribb kiváltó tényezője.

Különböző felmérések vannak arra, hogy ha jelentősen nagyobb a súlya a megszokottnál, akkor kétszer-ötször nagyobb az esélye annak, hogy magas a vérnyomása, és az bizony felemelkedik 140/90 Hgmm-re, vagy még e felé is.

A túlsúly magas vérnyomással kapcsolatos kockázati tényezőjét még tovább rontja az, hogy nem kell ahhoz olyan nagyon sok felesleges kiló, hogy a magas vérnyomás kialakulásának túlzottan nagy legyen a kockázata.

A magas vérnyomás és a túlsúly nagyon  is összefügg egymással

  • Felmérések szerint már néhány felesleges kiló (5-10 kg) felszaladása is képes akár 70%-kal is megemelni a magas vérnyomás kialakulásának kockázatát.
  • Még nagyobb a veszélyeztetettség akkor, ha 10 kg-nál is több felesleges kilót kell mindennap cipelnie.

Magyarországon az elhízás esetleges veszélyét különösen érdemes jól az emlékezetébe elraktározni, mert három emberből egyet elhízottnak nevezhetünk. A feketelevesnek persze ezzel még nincs vége, mert két emberből egy pedig emellett még túlsúlyos is.

Néhány felesleges kilónál már érdemes fogyni, mert sokkal könnyebb néhány kilótól utólagosan megszabadulni, mint akkor, amikor már ennél a néhány kilónál több rakódik le a derekéra, csípőjére vagy éppen a combjára.

Azt persze nagyon nehéz megmondani teljes biztonsággal, hogy hogyan növeli a felesleges kilók kénytelen cipelése a vérnyomást. Az viszont többszörösen bizonyított, hogy bizony növeli, mégpedig minél több a felesleges kiló, annál nagyobb mértékben.

Ez persze azt is jelenti, hogy vérnyomása csökkentéséhez nem feltétlenül kell teljesen szigorú diétára gondolnia. Ugyanis már néhány kifejezetten egészségtelen étel elhagyása is javíthatja az egészségét, és elősegítheti vérnyomása normalizálását. Sok esetben már kismértékű fogyás is érezhetően csökkenteni tudja magas vérnyomását.

Elméletek a magas vérnyomás és az elhízás összefüggésére

Többféle elméletet is kidolgoztak a kutatók az elhízás és a magas vérnyomás összefüggésének a vizsgálatához:

  1. Az egyik elmélet szerint az nem kérdés, hogy a felszaporodó plusz kilók nagy része zsírként rakódik ránk. A felszaporodó zsírszöveteknek is tápanyagokra és oxigénre van szükségük a működésükhöz. Ezért a lerakódó zsírszövetekben is képződnek azok a hajszálerek, amelyek a szükséges tápanyagokat és az oxigént eljuttatják a sejtekhez. Márpedig a súlytöbblet miatt képződött új hajszálerek feltöltéséhez a szervezetben több vérre van szükség. A megnövekedett vérmennyiség pedig nagyobb nyomással áramlik az erekben, nagyobb nyomást fejt ki az erek falára. Az persze egyáltalán nem biztos, hogy ez az elmélet ténylegesen igaz is.
  2. Egy másik elmélet szerint hízáskor a hasnyálmirigyünk több inzulint termel. Ez viszont csökkenti a kiválasztott nátrium mennyiségét a vizeletből. Emiatt aztán a több vizet tart vissza a szervezet, és ez pedig növeli a vér mennyiségét és a nyomását is.
  3. Egy harmadik elmélet szerint az elhízással lerakódott zsírszöveteknek a mozgatása, cipelése túlságosan nagy terhelést jelent a szívnek és a keringési rendszernek. Emiatt pedig az erek és a szív is túlzott terhelésnek és igénybevételnek vannak kitéve. Márpedig a túlzott igénybevétel miatti megnövekedett terhelés túl nagy nyomást fejt ki az erek falára, és ez károsítja az ereket, és a szív működését is nehezíti. Ennek pedig egyenes következménye a vérnyomás növekedése.

Bármelyik is igaz ezek közül, a legfontosabb az, hogy túlsúly esetén fokozottan megnő a magas vérnyomás kockázata, és minél nagyobb mértékű a súlytöbblet, annál nagyobb ez a kockázat. Éppen ezért van különösen nagy jelentősége az ideális testsúly tartásának, illetve az ideális testsúlyra való visszafogyásnak.

Ez persze nem olyan könnyű. De érdemes megtenni érte mindent, mert nemcsak magas vérnyomását, hanem a szív és érrendszer egyéb betegségeinek a kialakulását, valamint az ízületi betegségeknek a jelentkezését is sokkal jobb eséllyel meg tudja előzni ezzel.

Vérnyomáscsökkentés lehetőségei fogyással

A vérnyomás csökkentéséhez sem kell a fogyás valamilyen különleges receptjét feltalálni. Tökéletesen elegendő a klasszikus recept szerint odafigyelni. Ha szeretne, illetve meg kell szabadulnia néhány felesleges kilótól, akkor arra kell odafigyelnie, hogy kevesebb energiát kell bevinni a szervezetébe, mint amennyit elhasznál. Ha ezt huzamos időn keresztül képes biztosítani, akkor semmi sem fogja megmenteni attól, és semmi sem tudja megakályozni abban, hogy fogyjon.

Ha pedig ennek az ellenkezőjét teszi, akkor pedig nincs az a fondorlatos fogyókúrás praktika, aminek az eredményeként képes lenne fogyni. Ha korábbi életmódjához képest kevesebbet, és megfontoltabban eszik, és többet mozog, akkor jó esélye van a fogyásra.

Fogyjon lassan, fokozatosan

Ha azt szeretné, hogy a leadott kilók ne térjenek vissza, akkor lassan, de folyamatosan érdemes fogynia. Azok a sikeresen fogyókúrázók, akik nemcsak leadták a felesleges kilókat, hanem meg is tudták tartani elért normális testsúlyukat lassan, fokozatosan fogytak le.

Vagyis nem valamilyen hirtelen nekibuzdulásból estek neki valamilyen felkapott fogyókúra hóbortnak, hanem kitartó elszántságukat az egészségesebb táplálkozással és a rendszeres mozgással támogatták meg. Ennek talán a legfontosabb eleme, hogy nem olyan fogyókúrát választottak, amelynél koplalni kell, hanem olyan módszert, amelynél a fokozatosság és a kitartó következetesség az elsődleges. Ennek pedig az az alapja, hogy olyan célt tűznek ki, amely reálisan elérhető, és tartható is.

Például túlsúlyosként fél év alatt el lehet veszíteni a testtömeg 5-10%-át. Ha ezt tűzi ki maga elé célként, akkor jó esélye van ezt el is érni.

Nagymértékben segíteni fogja a fogyását az is, ha csökkenti a stresszt az életében. Sokszor ugyanis nemcsak azért eszik, mert éhes, hanem azért, mert zaklatott, ideges valamiért, és a nassolással próbálja megnyugtatni magát. Ha ezt felismeri, akkor máris azosított egy jelentős veszélyforrást kitűzött fogyókúrás céljának elérése felé.

Sokat segít az is, ha étkezés előtt fél órával, egy órával megiszik egy pohár vizet. Ez is csökkenti az éhségérzetét. Ha rendszeresen iszik, akkor ezzel is csökkenti az éhségérzetét. Ugyanis sokan akkor is bekapnak néhány falatot, ha nem is éhesek, hanem szomjasak.

Egészségesebb étrend

A fogyókúra sikerét segíti az egészségesebb étrend is. Ez alapvetően azt jelenti, hogy a túlságosan zsíros ételek túlzott fogyasztása helyett érdemes megnövelni a zöldségek és gyümölcsök arányát az elfogyasztott ételeknél. Az is segít, ha a fehér kenyér helyett teljes kiőrlésű pékárukat fogyaszt.
Ennek az étrendnek a legfőbb előnye az emészthetetlen rostanyagokban gazdagabb étrend. Vagyis a kalóriába gazdag zsírok helyett az emésztést segítő rostok bevitele segíti az elfogyasztott táplálék jobb emésztését. Gyorsítja az anyagcserét, és nem segíti a felesleges kilók lerakódását.

A rostban gazdag élelmiszerek fogyasztásával nemcsak az emésztését segíti, hanem a koleszterinszintet is csökkenti. Ez pedig kifejezetten hasznos magas vérnyomásnál.

A bevitt zsírok csökkentése mellett nem kell lemondania a húsok fogyasztásáról. Arra azonban érdemes odafigyelnie, hogy a nehezen emészthető vörös húsok helyett inkább fogyasszon több halat és csirkehúst. Ezek a húsok sokkal egészségesebbek, és kevesebb kalóriát is tartalmaznak.

Még egy további nagy lehetőség a bevitt szénhidrátokban a cukor arányának a mérséklése. Már azzal is sokat tesz, ha csökkenti az elfogyasztott csokoládé és a szénsavas üdítők fogasztását.

A magas vérnyomás csökkentése során szeretné elérni a normális vérnyomás értékét?

Benke Rita reflexológus, természetgyógyászÉs tartósan meg is tartaná rendszeres mozgással, egészségesebb étrenddel, felesleges kilóitól való megszabadulással, valamint Benke Rita természetgyógyász támogatásával?

  • Magas vérnyomását csökkentő konzultációjára előzetes bejelentkezés alapján, 30 év tapasztalatával várja Benke Rita reflexológus, természetgyógyász.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és munkatársunk rövidesen visszahívja Önt.
  • Állapotfelmérő konzultációján életmódja felmérésével határozzuk meg a magas vérnyomás csökkentésének lehetőségeit. Ez alapján
    • kialakítjuk az új, egészségesebb és célja elérését segítő életmódját (a rendszeres mozgás, egészségesebb táplálkozás, esetleges fogyás, stresszlevezetési technikák elsajátítása révén), valamint
    • elkezdődik a fülakupunktúrás kezelésre és talpmasszázzsal összekötött talpreflexológiára alapozott kezeléssorozata is magas vérnyomásának eredményes csökkentéséért.

Gyógyulásához kérjen információt most, mert egészsége a legdrágább kincse, és így tudunk segíteni

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.