Harmónia Centrum
Eljön hozzánk az egészségéért?
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Ortopédia / Sportsérülések kezelése / Izomszakadás kezelése / Vádli izomszakadás kezelése

Vádli izomszakadás

A vádli izomszakadás egy vagy több izomnak a szakadása a lábszár hátulsó oldalán. Ezek az izmok a lábat lefele mozdítják, az úgynevezett spicc helyzetbe. Ugyanezt a mozdulatot tesszük lábujjhegyre álláskor is. Vádli szakadás kezelésünk és a rehabilitációs programunk a jegelést, a masszázst, a nyújtást, az erősítést és a sportspecifikus gyakorlatokat tartalmazza a rehabilitáció felgyorsítása és a felépülés teljesebbé alakítása érdekében.

Melyek a vádli izomszakadás tünetei?

vádli izomszakadásA vádli szakadásának tünetei igen változatosak lehetnek a sérülés súlyosságának függvényében. Egy enyhe húzódás olyan érzés lehet, mint egy izomláz mozgás/sportolás közben vagy után. Egy komolyabb sérülés esetén egy hirtelen éles fájdalom lép fel a sérülés pillanatában a lábszár hátulsó részén. Az izom-ideg csatlakozása a leggyakrabban sérült terület.

A lábszár izomzat húzódása, szakadása 3 fokozatba sorolható, ahol a 3. fokozatba tartozó sérülések a legsúlyosabbak.

1 fokozat

  • az izomrostok kevesebb mint 25%-át érintő szakadást jelent
  • lehet, hogy a lábszár hátsó területén szúró fájdalomról panaszkodik vagy egyszerűen feszülést érez
  • lehetséges, hogy kis fájdalommal képes folytatni a mozgást/sportot vagy versenyt,
  • azonban a feszülés és a fájdalom fokozódik az izomzatban később, ami akár 24 óráig is eltarthat

A nem megfelelően kezelt vagy elhanyagolt 1 fokozatba tartozó sérülés könnyen 2 fokozatba mehet át.

2 fokozat

  • A 2 fokozat súlyosabb, az izomrostok 25%-90%-a sérül
  • Egy éles fájdalmat tapasztalhat a lábszár hátsó területén, duzzanat kíséretében
  • A sérülés rosszabbodhat a következő pár napban
  • A lábujjhegyre állás során fájdalmat érez
  • Szignifikáns gyengeséget tapasztal a sérült izomzatban

3 fokozat

  • A 3. fokozatba tartozó sérülések a legsúlyosabbak, amelyek esetében az izomrostok több mint 90%-a elszakad.
  • Komoly és erős fájdalmat fog érezni azonnal.
  • A sérülés pillanatában csattanást érezhet.
  • Ha tud is járni, igen erős sántítással tud csak közlekedni.
  • A duzzanat gyorsan alakul ki, és növekszik egy órán belül, és a véraláfutás is látható lesz, mivel a véredények is sérülnek
  • Hézag vagy deformitás látható lesz az izomzatban, mivel az izomrostok felcsapódnak a térd irányába.

Mi okozhatja a vádli izomszakadását?

A vádli izomzat sérülése általában vagy egy hirtelen toló mozdulatra vagy az izmok túlzott, túlnyúlásra kényszerített mozdulatára következik be. Az utóbbi általában egy hirtelen irányváltoztatáskor lép fel. Vannak azonban olyan tényezők, amelyek növelik a lábszár hátsó izomzatának szakadását:

  • A nem megfelelő bemelegítés. Ha úgy érzi az izmai gyakran feszesek, akkor hajlamosabb a sérülésre.
  • Azoknak a sportolóknak, akiknek krónikusan rövidebb vádli izomzatuk van, akár veleszületett okok miatt, akár a nem megfelelő cipőválasztás miatt.
  • A magassarkú viselése megnöveli számos sérülés kialakulását, beleértve a vádli izomzatot is. Az izom alkalmazkodik a láb helyzetéhez (folyamatos lábujjhegyen állás). Azonban amikor ezután egy lapossarkút vesz fel, a vádli izmok túlnyúlnak. Másik következménye az állandó magassarkú viselésének, hogy az izom mivel rövidült állapotban van, csak kis mozgáspályán dolgozik. Ennek következtében az izom vagy kikapcsol vagy gyengül különösen a futáshoz szükséges feszített helyzetben. Ez magában is egy másik rizikófaktor lehet az izom sérülésében.

Mit tud Ön tenni?

A legtöbb izomhúzódás kezelése a RICE nevezetű protokollal kezdődik. Így van ez a vádli izomnál is. RICE egy rövidítés:

  • Rice – pihentetés: Lehetőleg kerülje az olyan tevékenységeket/mozgásokat, amelyek növelik a sérülés miatti fájdalmat. De a pihentetés aktív legyen (ha nem biztos benne a „kevesebb, néha több” elvet kövesse, inkább minthogy újra sérüljön). A legtöbb esetben nem ajánlatos a teljes pihenés, de nagyon fontos, hogy az izomrostok meggyógyulhassanak, és új hegszövet kialakulhasson. Az akut szakaszban (a sérülést követő kb. 3-4 napban) mozgásokhoz kompressziós zokni vagy fáslit érdemes feltenni.
  • Ice – jegelés: Jégzselét vagy akár a mélyhűtőből elővett zacskó borsót/babot/spenótot egy törölközőbe vagy konyharuhába csavarva tegye a duzzadt területre, amilyen hamar csak tudja a sérülés után. Fontos, hogy ne állandóan, hanem 10-10 percenként helyezze fel vagy vegye le. Ez a jegelést körülbelül 3 óráig ismételje. A hideg segít a fájdalom csökkentésében azáltal, hogy az érzőidegek kevésbé lesznek érzékenyek, és ez a leghatékonyabb gyógyír a sérülést követő pár napban.
  • Compression – kompresszió: A további duzzanat megelőzése érdekében egy ne túl szoros fáslival tekerje körbe a sérült területet.
  • Elevation – felpolcolás: Az alsóvégtag felpolcolása segít megakadályozni és csökkenteni a duzzanatot. Itt arra ügyeljen, hogy se a térdében, se a csípőjében ne legyen nagy a hajlítási szög, mert így a keringés akadályozottá válik, és akkor nem sokat segít a felpolcolás. A láb felpolcolásának ugyanis a vérkeringés felgyorsítása, a salakanyagok elszállítási sebességének, és a sérült sejtek tápanyagutánpótlásának növelése a célja.

Vádli izomszakadása gyorsabb rehabilitációjáért mit tehetünk mi?

  • Ha közvetlenül a vádli sérülés után keres fel bennünket, akkor hozzáértő szakember (ortopédus) megállapítja a pontos diagnózist.
  • Gyógytornászaink egyénre szabott kezelési terv és rehabilitációs program felállításával segítenek a gyorsabb felépülésben.
  • Gyógymasszázs segítségével is elősegíthető a gyógyulási folyamat. Ezt az akut fázis (kb. 3-4 nap a sérülést követően) után ajánljuk.

Milyen gyakorlatok hasznosak az izomhúzódásra?

Mind a nyújtás, mind az erősítő gyakorlatok nagyon fontosak a vádli sérüléseknél. A nyújtásokat az akut fázist követően kezdje el rendszeresen végezni, és nagyon fontos, hogy a gyakorlatoknak fájdalommenteseknek kell lenniük a végrehajtásukkor. Az erősítő gyakorlatokat akkor lehet elkezdeni, ha a fájdalom megengedi.

A következő gyakorlatok csak tájékoztató jellegűek. Mindenképp konzultáljon szakemberrel, mielőtt megkísérelné az önkezelést.

Aktív nyújtás

Ez a fajta nyújtás a korai szakaszban alkalmazható, mivel így csak enyhe nyújtást alkalmaz a sérült izomra.

Az izmok párban dolgoznak, és a lábszár elülső oldalán lévő izmok működésével, a lábszár hátsó részén lévő izmok ellazulnak.

  • Üljön a padlóra vagy egy székre, és nyújtsa ki a lábát előre.
  • Húzza vissza a lábujjakat és a lábfejet maga felé, és tartsa ezt pár másodpercig, majd lazítson. Ismételje meg ez 10-20-szor.
  • Hajlítsa be a térdét, és talpa legyen a talajon.
  • Húzza vissza a lábujjakat és a lábfejet maga felé, és tartsa ezt pár másodpercig, majd lazítson. A sarok végig a talajon marad. Ismételje meg ez 10-20-szor.

Passzív nyújtás

  1. Álljon egy falhoz. A sérült lábát tegye hátrébb, és nyújtsa ki a térdét. Kezekkel maga előtt támaszkodjon vállmagasságban.
  2. Hajlítsa be az elülső lábát, és dőljön előre. A hátsó térdét tartsa egyenesen, és a sarkát közelítse a padló irányába fájdalom nélkül.
  3. Ha érzi, hogy nyúlik, tartsa meg 20 mp-ig.
  4. Ha a feszülés enyhül, dőljön előrébb, vagy ha nincs a talajon a hátul lévő láb, közelítse tovább a talaj irányába újabb feszülés határáig. Ne nyújtsa túl a korai szakaszban, mert könnyen rásérülhet.
  5. Ismételje meg 3-szor, és 3-5-ször naponta végezze el.
  6. Álljon egy falhoz. Sérült lábát tegye hátrébb, és nyújtsa ki a térdét. Kezekkel maga előtt támaszkodjon vállmagasságban.
  7. Hajlítsa be a hátulsó térdét úgy, hogy a sarka lenn marad a talajon fájdalomhatárig.
  8. Ha érzi, hogy nyúlik, tartsa meg 20 mp-ig.
  9. Ha a feszülés enyhül, dőljön előrébb, vagy ha nincs a talajon a hátul lévő lába, közelítse tovább a talaj irányába újabb feszülés határáig. Ne nyújtsa túl a korai szakaszban.
  10. Ismételje meg 3-szor, és 3-5-ször naponta végezze el.

Nyújtás lépcsőn

Ha nő az izom flexibilitása (rugalmassága), vagy ha alapból hajlékonyabb, akkor ez megfelelőbb lesz az Ön számára a nyújtáshoz.

  1. Álljon fel egy lépcsőre mindkét lábával, és kapaszkodjon meg maga előtt.
  2. Süllyessze a sérült lábának bokáját lefele, amíg nem érez feszülést.
  3. Ismételje meg 3-szor, és 3-5-ször naponta végezze el.

Erősítő gyakorlat

Ez egy gyengébb gyakorlat, amellyel érdemes kezdeni, egy rugalmas szalag segítségével.

Fontos, hogy fájdalommentes legyen a gyakorlat végzése.

  1. Üljön a padlóra vagy egy székre, és nyújtsa ki a lábát előre.
  2. A szalagot vesse át a talpa alatt, és két kezébe fogja meg a szalag két végét.
  3. Sarok lenn van a talajon, és a lábfejét közelítse a talaj irányába.
  4. Kezdje csak 2x10-es ismétléssel, és építse fel 3x20-as ismétlésre naponta kétszer megismételve.
  5. Ha következő nap nem lép fel fájdalom, akkor növelje az ellenállást úgy, hogy rövidebbre fogja a szalagot.
  6. Ha bármilyen fájdalmat tapasztal feladat elvégzése közben, vagy a rákövetkező nap, akkor pihenjen egy kicsit többet.

Mikor kezdheti a mozgást?

Amikor a fájdalom engedi, elkezdheti óvatos nyújtásokkal és erősítő gyakorlatokkal a sérült izom mozgatását.

A nyújtások elkezdhetők óvatosan(!) közvetlenül az akut fázis után. Ez általában a sérülés utáni 5-6. napot jelenti. Nagyon fontos, hogy ne erőltesse a nyújtó és erősítő gyakorlatokat. Ezek ugyanis befolyásolhatják a gyógyulási folyamatot, és kárt okozhatnak az új izomrostokban és a hegszövetben.

A vádliizom az alsó végtag izma, amit állandóan használunk, ezért nehéz nyugalomba helyezni. A regenerálódása hosszabb időt vehet igénybe, akár 2-3 hónapig is érzi a fájdalmat az izom szakadása után szakszerűen végzett rehabilitációnál is.

  • Gondoljon csak bele abba, hogy mennyi ideig érzi a fájdalmát akkor, ha nem a megfelelő időben, és nem a megfelelő terheléssel kezdi el fokozatosan nyújtani és terhelni a megsérült vádlit?

Eljön hozzánk elszakadt vádliizma gyorsabb rehabilitációjáért?

  • Elszakadt vagy beszakadt vádliizma szakadása minél gyorsabb regenerálódásáról, valamint a sérült izom óvatos nyújtásáról és megerősítéséről beszélni szeretne gyógytornászunkkal, Tanos-Bognár Diánával? Szeretne minél hamarabb felépülni vádli sérüléséből, és ehhez tanácsot szeretne kérni?
  • Gyógytornászunk előzetes bejelentkezés után várja Önt.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • Gyógytornászunkkal a konzultáción megbeszélik az elszakadt vádliizom gyorsabb és teljesebb rehabilitációját. Meglévő leletei alapján gyógytornászunk a felépülését segítő és meggyorsító lökéshullám kezelést végez Önnél, valamint a felépülését meggyorsító lábtorna gyakorlatsort állít össze Önnek.
    • Önnek nincs kockázata, mert vádliizom sérülésének gyorsabb regenerálódására a lökéshullám kezelést csak akkor fogja javasolni, ha gyógyulásának felgyorsítására komoly esélye van.
  • Gyógytornászunk kéri Öntől, hogy a felépülését segítő gyakorlatsor teljesebb és  pontosabb összeállításához hozza magával leleteit is.
  • Eljön hozzánk vádliizom szakadása gyorsabb rehabilitációjáért?

Gyógyulásához kérjen információt most, mert egészsége a legdrágább kincse, és így tudunk segíteni

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.