Harmónia Centrum
Válla panaszmentességéért
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Váll gyógytorna / Krónikus vállpanaszok / Rotátor köpeny szindróma

Rotátor köpeny betegségei és gyógyítása

rotátor köpeny szindrómaA váll ízület meglehetősen instabil lenne az izmok ereje nélkül, és a karemelések alkalmával össze ütköznének a csontok. A stabilitásban kiemelt szerepet játszik a rotátor köpeny izmoknak nevezett izomcsoport. Mozgáskor nem csak erőre, hanem precíz és összehangolt izommunkára és agymunkára is szüksége van ahhoz, hogy az ízület stabil maradjon.

Kicsi az esélye, hogy teljesen ép volt a válla, amikor hirtelen megjelent a fájdalom. Hetek, hónapok óta lappanghatott a háttérben valami rendellenesség:

  • Keveset mozgott, inaktív életmódja volt?
  • A helytelen tartás miatt rossz helyzetből indul a karmozgása?
  • Emiatt gyengült valamely izom a váll és lapocka tájékán?
  • Hibás volt az idegrendszerének mozgásvezérlése?
  • Meszesedés irritálta az izmokat, inakat?
  • Mindezek instabilitást, egyre gyakoribb ütközést eredményeztek?

rotátor izmokMi az a rotátorköpeny?

  • A rotátor köpeny (rövidítésben ROK) valójában három meg egy izom együtteséből áll, melyek a lapockacsontról érkeznek a felkarcsontra. Ezt a rotátor köpenyt alkotó 3+1 izmot láthatja a mellékelt képen.

A rotátorköpeny izmok felelősek a felkarcsontnak finom kiforgatással történő beigazításáért, a felkarcsont biztonságos tengelyben tartásáért a karemelés során. Karja emelésekor szokott érezni fájdalmat?

rotátor köpeny szindrómaA rotátorköpeny gyengesége, lustasága, rossz vezérlése, és fájdalma esetén akár minden egyes karemeléskor hibák léphetnek fel.

  • Sérülhetnek az ütköző csontok porcfelszínei, és sérülhetnek a csontok közt súrlódó szövetek; ami hosszútávon íngyulladáshoz, csonthártya gyulladáshoz, izom- vagy ínszakadáshoz vezethet.
  • A rotátorköpeny izmok közül egynek ráadásul pont a csontos ütközési veszélyzónában fut keresztül az ina, tehát a gyengeséggel saját magára hat károsan. Ez az ördögi kör nagyon nehézkes gyógyulási ütemet jelent.

Mi minden befolyásolhatja a rotátor köpeny gyógyulást, és a rotátorköpeny gyógytorna sikerességét a gyógyulásban?

  • Az Ön életkora, hiszen az idős szervezet lassabban gyógyul
  • A testsúlya, zsíros lerakódások a válla környékén
  • Társ betegségei, például cukorbetegség
  • Szöveti állapota: mennyire gyulladt, mennyire roncsolódott, mennyire meszes a váll környéke,.
  • Az Ön edzettségi állapota
  • A fájdalom és gyulladás jelenléte, kiterjedése, mértéke
  • Az otthoni tanácsok megértése és helyes betartása: pihentetés, célzott mozgás terápia, jegelés, felpolcolás…

A rotátorköpeny szindróma és gyógyítása

A rotátorköpeny szindróma önmagában még nem az izom részleges vagy teljes szakadását jelenti. Kezeletlenül azonban idővel oda futhat ki a dolog.

A rotátorköpeny szindróma még csak az izomcsoport irritáltságából, gyulladásából eredő tünetcsoportot jelöli, mely ízületi fájdalom és kar emelési gyengeség formájában jelenik meg. A fájdalom erős gyulladás esetén kifejezetten éjjel-ébredéskor, és pihentetés utáni karhasználatnál jelentkezik.

A fájdalom és gyulladás enyhítése elsődleges. Jegelés, pihentetés, gyulladáscsökkentő krémek, szükség esetén gyógyszerek segítségével történik.

A fájdalom oldódásával párhuzamosan a váll mozgásképességét is igyekezzen fenntartani. Az átmozgató, váll lazító gyógytorna feladatokat napi szinten, a jegelés előtt végezze. Érdemes lehetőség szerint reggel ezekkel a rotátorköpeny sérülés gyakorlatokkal indítani a napot.

Vállízület átmozgató gyakorlatok végzése

Az átmozgató gyakorlatokhoz maradjon az ágyban fekve, vagy helyezkedjen el ülve egy széken, amelyen leér a lába. Üljön egyenesen.

  1. Fájós válla oldalán a csuklót fogja át az érintetlen oldali kezeivel, és a későbbiekben segítse a fájós oldali karmozgást annak húzásával. Tartsa karját enyhén hajlított könyökkel, és emelje felkarját a törzs előtt, amilyen magasra tudja, a füle mellé, majd engedje le. Ismételjen 4-6x.
  2. Hasonlóképpen emelje a kart oldalt, a törzs mellett, félkörívben a nem fájós oldal felé. Igyekezzen a felkart kiforgatni azáltal, hogy a csuklóját mindig a könyöke fölé, kissé mögé helyezi. Amikor a karja vállsíkig ér, lassítson, és még emelje, amíg tudja.  Engedje le a törzs előtt félkörívben, és ismételje négy körön át.
  3. Megpróbálhatja a köröket a fájós váll irányába kezdve az emelést, és ellenoldalon leengedve.
  4. Mindkét keze ujjaival a saját vállát érintse meg, könyöke kiinduláskor a törzs mellett lógjon. Törekedjen könyökeinek összeérintésére a törzs előtt, majd nyissa szét, és amennyire tudja, húzza hátra, míg a szeme sarkából sem látja (természetesen előre tekintés mellett). Az érintéshez a hát domborítása, a távolításhoz a hát egyenesítése társuljon. Ismételje 4-6x.
  5. Végül az utolsó gyakorlatnál könyökét tartsa törzse mellett, derékszögben hajlítva. A csukló elmozdítása nélkül, az alkar seprő mozdulatával igyekezzen tenyerét a hasa felé közelíteni, majd ellentétes irányba, tárja szét tenyereit. A felkar végig a törzs mellett marad. Ismételje.

Lapockát stabilizáló izmok erősítése

A vállízület átmozgatásán túl különösen fontos a háton a lapockát stabilizáló izmok erősítése. Ha a lapocka nem stabil, hogyan tudna tökéletesen működni az az izom, ami a lapockáról indul? A lapocka rögzítő izmok munkáját akkor tudja legjobban megérezni, ha hasra fekszik.

  1. Karjait pihentesse a talajon válla mellett, behúzva. Feje támaszkodjon a homlokon. Ha orrának kellemetlen ez a pozíció, helyezzen egy kis emelvényt, párnát, könyvet a homloka alá.
  2. Vállai most még előreesnek, a talaj felé húzza őket a súlyuk. Csak a vállakat emelje felfelé, a plafon felé, és közben próbálja hátra lefelé is húzni, távolítani a füleitől. A karok súlyát még pihentesse a talajon. Vállát lassan engedje vissza a talajra. Ismételje 4-6x.
  3. Ismét húzza vállait hátra, lefelé, elemelve a talajtól. Megtartva a helyzetet emelje fel behúzott karjait a talajtól. Ahogy egyre több súlyt kell a levegőben megtartania, érezni fogja, hogy az izmok, melyek eddig csak a kis csontot kellett mozgassák, most sokkal nagyobb munkát végeznek. Feje maradjon a talajon, a gerinc menti hosszú izmokra most nincs szüksége, el kell különíteni a testtudatban a két izomcsoportot. A visszaengedés fordított sorrendben történjen, először a kart helyezze vissza a talajra, majd mikor a súlyt levette a vállról, lapockáról, a vállakat is engedje le a talaj felé. Ismételje 4-6x.
  4. Amennyiben úgy tapasztalja, hogy kontroll alatt tudja tartani a mozgást, elkezdheti nehezíteni a feladatot. A kezeket minél távolabb nyújtja a törzstől, annál messzebb kerül a súlypontja, így növeli a lapockastabilizáló izmok munkáját. Nem tanácsos azonban nehezíteni akkor, ha nem tudja kivitelezni a feladatot tökéletesen. Ha már a válla elindul a fülek felé, vagy előbb lazítanak el a hátizmai, mint hogy letenné a karját, akkor kicsit lépjen vissza az intenzitásban.
  5. Az oldalra, a fülhöz, és a fenékhez nyújtott helyzetek mind-mind más rostokat mozgatnak meg. Mindhárom irány fontos. Amíg azonban erősek a vállfájdalmak, nem érdemes a vállvonalánál feljebb, a fül felé elindulni.

Rotátorköpeny izmok célzott gyógytornája

A vállízület átmozgatása, és a lapockastabilizáló izmok erősítése mellett a harmadik fontos eleme a rotátorköpeny szindróma kezelésének: a rotátorköpeny izmok célzott gyógytornája. Ez a váll gyógytorna gyakorlatok közül a legspeciálisabb.

A ROK izmok erősítése kifelé forgatásokkal történik, különböző helyzetekben fixálva a felkart, és eltérő intenzitású ellenállásokat alkalmazva. A forgatás gyakorlásához nagyon kedvelt és praktikus eszköz az elasztikus sportszalag, mely lehetővé teszi, hogy kevesebb testhelyzet változtatással is tudja növelni az intenzitást.

Erősítés előtt természetesen végezzen bemelegítést. Az erősítés alatt ne feledkezzen meg a lapocka kontrolljáról, erősítés után pedig ne maradjon el a nyújtás.

  • A kiforgató izmok nyújtásához egyik karját nyújtsa keresztbe törzse előtt, vállát végig húzza lefelé, majd másik karjával kapaszkodjon bele keresztbe nyújtott felkarjába, és finoman kezdje a törzs felé tovább közelíteni, anélkül, hogy a válla felszaladna.

Érdemes szimmetrikusan dolgozni az izmokkal, és szimmetrikusan nyújtani. Hiába csak az egyik oldal fájdalmas, valószínűleg már az ellenoldali, nem domináns vállban is lappang valami. Csak a mérsékeltebb hétköznapi használat miatt még nem mutatja a tüneteket. Ugyanakkor mivel a fájdalom rákényszeríti az egyoldalú karhasználatra, a fokozódó terhelés az eddig fájdalmatlan vállra fokozott terhet ró.

Ha nem sikerült időben kezelni válla gyulladását

Ha nem sikerült a kezdeti irritáció és gyulladás fázisában kezelnie a vállát, krónikussá válhatott a gyulladás. Ha súlyosabb trauma érte vállát, szakadhattak az izom és ín rostok. Ezeknek részletezését olvashatja a továbbiakban.

Rotátorköpeny szakadás

rotátor köpeny szakadásA rotátorköpeny vállizmok sérülése a váz- és izomrendszeri megbetegedések közül a harmadik leggyakoribb. A betegség leggyakrabban 50-65 éves korban jelentkezik először, nőknél és férfiaknál nagyjából egyenlő arányban.

A rotátorköpeny izomcsoport szakadás, amíg kismértékű, ellátható konzervatív terápiás módokkal, mely a rotátorköpeny szindrómához hasonló ellátást foglal magában:

A konzervatív terápia során óvatos, és teljes körű ellátásra van szükség, melyet a fájdalom és gyulladás csökkentéssel, a pihentetés és mozgatás kellő egyensúlyával érünk el.

  • Először a fájdalmat kell csökkenteni, mert amellett, hogy a közérzetet rontja, gátolja a helyes vállmozgást. Fájdalmi gát jelenlétében ugyanis nem lehet teljes mozgásterjedelemben, biztonságosan és maximális erővel karmozgást kivitelezni.
  • A fájdalommal párhuzamosan a gyulladást is csökkentsük. A legtöbb ekkor alkalmazott terápiás mód mindkettőt lefedi:
    • fájdalom és gyulladáscsökkentő krémek,
    • jegelés,
    • lökéshullám kezelés,
    • kineziológiai tapasz,
    • szükség esetén gyógyszerek alkalmazása.

A mozgás és pihentetés ideális aránya a szöveti gyógyulással párhuzamosan változik. Kezdetben a pihenés és a kisebb feladatok kapnak hangsúlyt. Ilyenkor szükséges, hogy az ízületi mozgékonyság megőrzésért napi rendszerességgel végezze a kiadott vezetett átmozgatásos feladatokat. Izmai erejének megőrzéséért is tehet, hogy a későbbi használatba való visszatérés majd gyorsabban menjen kar és vállizmai számára.

Később arra is fog házifeladatokat kapni, hogyan nyerheti vissza vállízülete stabilitását, és hogyan építheti le az agyában hibásan berögzült mozgásokat, és hogyan sajátíthatja el a helyes, és gazdaságos mozgásirányítást.

  • Milyen berögzült mozgások? Hát nem tanultam meg gyerekkoromban a helyes mozgásirányítást?
  • A korábbi, hónapokon vagy heteken át jelen lévő fájdalom kialakított a szervezetében (elsősorban a gerincben és a vállal szomszédos ízületekben) kompenzációs mozgásokat. Ezzel próbálta elkerülni, hogy összeütközzenek a csontok, melyeket nem tartott a helyes pályán a váll izomzata.

Rotátorköpeny műtét után

rotátorköpeny műtétHa súlyosabb rotátorköpeny izomcsoport szakadásról van szó, műtéti ellátásra van szükség, izom és ínvarrásra kerül sor.

A vállműtét utáni rehabilitáció mindig fázisokra bontott. Külföldi szakirodalmak esetében általában 3-5 fázissal találkozhat. A magyarországi protokoll három védelmi fázisba: maximális, mérsékelt és minimális védelmi fázisokba sorolja a posztoperatív teendőket, válltornát, és lehetőségeket.

  • Maximális védelmi fázis alatt a már jól megismert fájdalom oldást végzik, kiegészítve a válltorna gyakorlatok közül a varrat védelmét szolgáló immobilizáció, és az ízületi befagyás megelőzését szolgáló mobilizáció megfelelő arányának kijelölésével. Ebben a fázisban a nem sérült, de a műtét miatt érintetté vált testrészeket, a könyök-alkar, valamint a hát, nyak, és lapocka területeit is kezelésbe veszik.
  • Ezt követi a mérsékelt szakasz, amikor még ügyelünk a fájdalomra és védelemre, de már az aktív mozgásterjedelem növelés és a hétköznapi óvatos karhasználat is megkezdődhet. A vállizom erősítés kezdeti szinten szintén itt kezdődik.
  • vállrehabilitációA minimális védelmi fázisban már az addigra kialakult, hiánytalan mozgásterjedelemben folytatódik a határtalan erősítés, és a felkar használatát újra teljes körűen élvezheti. A terápia csúcsa a sportba és rekreációs tevékenységekbe történő visszaállás célzott rehabilitációval.

Ezen fázisok között a valóságban átfedés van, az egyes gyakorlatok, teendők optimális időtartamai tarthatnak több védelmi fázison át.

Természetesen a gyógytorna mellett - minden mértékű rotátorköpeny érintettségnél - jótékony hatással bír a kineziológiai tapasz, masszázs, és Swiss Dolor Clast lökéshullám terápia is.

  • A célzott lökéshullám terápia a gyulladás ellen és a sejtregenerációért indít gyógyfolyamatot a rotátor izomcsoportban és környező váll ízületi izmokban. Valamint egy azonnali rövid távú fájdalomcsillapító hatás fellépésével előkészíti a vállat a célzott gyógytornához.
  • A kineziológiai tapasz stabilitást biztosít a sérült váll számára pihenés, és mozgás közben egyaránt, valamit a szöveti keringést is támogatja.
  • A masszázs ellazítja a terhelt hát, nyak, és vállizmokat, azonban közvetlenül a műtét utáni időszakban szakorvosi véleményt is érdemes kérni alkalmazhatóságával kapcsolatban.

Bármilyen mértékű és bármilyen régen fennálló rotátorköpeny érintettsége van tehát, érdemes szakemberhez fordulnia a mozgásos terápia meghatározásához.

  • A legfőbb problémát az ideális kezelési terv megalkotásában az jelenti, hogy számtalan tény van befolyással a terápiára.
  • Így az is előfordulhat, hogy csak a második / harmadik terápiás irány lesz igazán hatásos Önnél, s addig pár héten át csak minimális változást fog tapasztalni.
  • Mégis a szakember segítségével vezetett kezelés biztosan gyorsabb és hatékonyabb lesz, mintha segítség nélkül próbálna evickélni a gyógyulás útján.

Kaczur András válla már meggyógyult

„Kedves Eszter!
Utólag is nagyon sok boldogságot kívánok születésnapod apropóján!
Köszönöm, hogy meggyógyítottad a vállam, amíg élek hálás leszek érte Neked!
A szakértelmed, a közvetlenséged és a kedvességed a legjobb kombinációt alkotja ahhoz, hogy megváltoztasd, jobbá tedd emberek életét! Kívánom neked, hogy érj el mindent szakmai és magánéleti vonalon, amit csak szeretnél! Szeretetreméltó ember vagy, örülök, hogy összehozott a sors Veled!
Fogadd ezúton virtuális ölelésemet! Isten éltessen Eszter!
Gyógyult vállal, hálás szívvel és szeretettel,
András” - 2018.06.14. - András a rotátor köpenyt alkotó 4 izom közül az egyiknek, az supraspinatus izomnak a problémájával fordult hozzánk.

Eljön hozzánk a Harmónia Centrumba válla panaszmentességéért?

60 perc gyógyító figyelem várja válla állapotfelmérő  konzultációján.

  • Heizler-Himes Eszter vállspecialista gyógytornászRotátor köpeny szakadása volt, és beszélni szeretne Heizler-Himes Eszter, vállspecialista gyógytornászunkkal válla állapotának javításáról? Vagy még „csak” be van gyulladva a rotátor köpeny, és szeretné elkerülni a szakadást? Ehhez szeretne tanácsot szeretne kérni a vállspecialista szakembertől?
  • Előzetes bejelentkezés alapján Eszter várja Önt.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • A rotátor köpeny állapotát felmérő konzultáción Eszter megvizsgálja, és töviről-hegyire megbeszélik rotátor köpenye állapotát, vállfájdalmát okozó panaszait, és vállspecialistánk a műtét utáni rehabilitációt segítő, illetve a gyulladást csökkentő személyre szabott gyakorlatsort állít össze Önnek.
  • A gyakorlatsor még pontosabb összeállításához kérjük, hozza magával korábbi leleteit is.

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.