Harmónia Centrum
Eljön dereka egészségéért?
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gerinctorna / Gerincfájdalom kezelése / Derékfájás kezelése

Derékfájás okai és eredményes kezelése

Túlterhelte magát? Vagy meghúzódott valamelyik hátizma?

  • A derékfájás oka általában valamilyen közismert, hétköznapi dolog. Ritkán van szükség komoly beavatkozásra, de egy kis odafigyeléssel sokat tehet a derékfájdalom megelőzéséért.

Egyszer-egyszer vagy gyakran fáj a dereka?

  • Ha egyszer-egyszer megfájdul, akkor nincs nagy baj. Fájdalma egyáltalán nem ritka, mert derékfájással bajlódik minden tizedik ember a Földön. A derékfájdalom az a betegség, amitől egyszer biztos szenvedni fog. Ha azonban ezen az egy alkalmon túljut, akkor el is felejti majd.
  • De ha gyakran fáj, akkor vegye komolyan a fájdalmát. Ugyanis a munkahelyi leszázalékolások harmadáért is a derékfájás a felelős. Ezért a rendre visszatérő derékfájdalommal nem szabad játszani. Ön se tegye.

A kockázatot az jelenti, hogy felmérések sokaságát átnézve a mozgás korlátozottságát okozó betegségek közül messze a derékfájdalom okozza a legtöbb problémát.

  • Szeretné jobban megismerni azt a betegséget, ami az Ön egészségügyi problémáját is okozza?

„Miért fáj a derekam?” A derékfájás okai lehetnek

Tudja, hogy mi okozhatja derékfájását?

  • Mert ha nem, akkor ez a legnagyobb akadálya fájdalma kezelésének.

A derékfájdalom elleni védekezést leginkább az akadályozza, hogy a legtöbb esetben a derékfájás oka nem derül ki. Nem lehet utólag sem kideríteni, hogy vajon mi okozhatta a panaszait. Ezek azonban az egyszeri esetek, amelyekkel szerencsére a fájdalom elmúlása után nincs különösebb gondja.

Rendszeresen visszatérő vagy tartósan jelentkező fájdalomnál azonban már nem veheti félvállról a panaszát. Valamit tennie kell a derékfájás ellen. A derékfájás elleni védekezése pedig akkor lehet eredményes, ha kideríti fájdalma okát, és ennek megfelelő kezelést alkalmaz fájó derekára.

  • Ehhez pedig érdemes ismerni azokat az okokat, amelyek növelik a derékfájás kialakulásának veszélyét.

Ismeri azokat a tényezőket, amelyek növelik a derékfájdalom kialakulásának esélyét?

  1. az elhízás, hiszen megnő a gerincre háruló súly mértéke. Nem tudjuk eleget hangsúlyozni mennyire fontos a testtömeg egészséges keretek között tartása az elhízás szövődményeinek a megelőzésére.
    • Kérjük, egészsége megőrzése érdekében figyeljen oda testsúlyára!
    • Ebben is kérje bátran szakértőink segítségét. Komplex terápiával igyekszünk megtámogatni Önt a sikeres változásban, felesleges kilói elvesztésében.
  2. a csontritkulás, hiszen gyengül a gerincoszlop anyaga, és a gravitáció húzásának engedve egyre nagyobb görbületek alakulnak a gerincben, melyek csontos elváltozását már szinte lehetetlen kompenzálni.
    • Érdemes a problémát időben észrevéve az izmok szerepét növelve és megerősítve levenni a terhet a meggyengült csigolyákról.
  3. a csigolya elváltozás, hiszen már akár egy csigolya deformitása megváltoztathatja az egész csigolyaoszlop mechanikai teherbírását.
    • Az elmozdulás, kopás, vagy akár tömörülés miatt a környező érzékeny területek is ingerlés, fokozott terhelés alá kerülhetnek. Ezt pedig meg kell előznie.
  4. a porckorong elváltozás, szintén a gerincoszlop deformitásához vezethet, hiszen keskenyebb kocsonyás réteggel a csontok között olyan, mintha félig -leeresztett matracon aludnának a csigolyái.
    • Előbb utóbb a csontok sérülni fognak, ráadásul a porckorong kinyomódása a gerinccsatorna felé súlyosabb idegi vagy keringési tüneteket is provokálhat.
    • Érdemes megelőznie a porckorongok sérülését.
  5. a gerinc melletti izmok gyengesége vagy sérülése, mely által a stabilitás gyengül. Instabil mozgás mellett pedig sokkal jobban kopnak a csontok.
    • Emellett szerepet játszik a fájdalomban az is, hogy a gyenge izmok túlterheltsége erőlködést, feszülést vált ki a lágyrészekben.
    • Ezt a feszülést lehet oldani, de az erősítésre is szánjon időt a tartós eredmény érdekében.
  6. a túl pörgős, stresszes életmód. A feszültség megjelenik izmaiban, szöveteiben, és ez a feszültség fájdalmas csomókban mutatkozhat meg. Ezen kívül az Önre rakódó stressz miatt a tartása is egyre terheltebb lesz, gerincoszlopa görbületének fokozódása pedig további panaszok kialakulását vonhatja maga után.
    • Érdemes időt szakítania egy kis mozgásos kikapcsolódásra, amely során felszabadulhat, és ezáltal gerince, és izmai is friss levegőhöz juthatnak.
  7. a szorongásra való hajlam, a depresszió az előzőhöz hasonlóan komoly rizikófaktora a deréktáji panaszok kialakulásának.
    • Kezelésében még fontosabb a relaxációra áldozott idő, valamint a külső segítség kérése.
  8. Nem utolsó sorban deréktáji panaszokat okozhatnak mozgásos okok, elsősorban a napjából meghatározó időt felölelő munkavégzés, de akár az élsport is.

Ezek közül Önnél melyik okozhatja visszatérő derékfájdalmát?

  • Ha kideríti derékfájása okát, akkor az egyik legnagyobb lépést már meg is tette a fájdalom megszüntetéséért.

Munkahelyi, sportolási monotonitásból eredő okok és jellemzőik

tartós ülés fájdalmaPanaszt válthat ki gerincében egy adott testhelyzet tartós fenntartása, vagy egy adott mozdulat rendszeres ismétlése. Deréktáji fájdalom kialakításában általában a gerinc és a csípő valamint az alátámasztást adó teljes alsó végtag szerepe meghatározó.

  1. Leggyakoribb eset, hogy az íróasztalhoz láncolva telik el a nap egyharmada. A tartós ülőpozíció rengeteg fájdalmat okozhat a gerinc teljes hosszában, különösen akkor, ha az irodai berendezés sem ergonómikus. A helyes irodai berendezésről és ülésmódról bővebben olvashat az alábbi cikkben, hogy minimalizálja a gerincére rakódó terheket.
    • Ilyen esetben általában a felállás, járkálás azok, amelyek enyhítik a fájdalmát.
    • Irodai munkát végez, és íróasztalnál dolgozik?
    • Ha igen, akkor időnként álljon fel az íróasztaltól, és mozgassa át vállát, kezét, lábát és a hátát!
  2. tartós állómunkaAz íróasztal melleti állandó ülés mellett a tartós állómunka is eredményezhet súlyosbodó derékpanaszokat. Különösen akkor, ha ezt a munkát magassarkú cipőben kell végezni, és esetleg az ízületeit átmozgató járkálásra sincsen lehetősége a munka közben.
    • Ebbben az esetben az ülőmunkával szemben pont az ellenirányú pozíciók, tehát a deréktájat domborító ülés és lehajlás fogják panaszát enyhíteni; valamint a rendszeres mozgás itt is sokat segíthet. A dinamikus gerincmozgást hálásan fogadják a csontjai és az ízületei. A mozgás rendszeressége pedig egészsége megőrzésének jutalmával fog járni. Már néhány alkalom után tapasztalni fogja, hogy érdemes hozzákezdeni.
    • Ha állómunkája van, akkor időnként mozgassa át munka közbel alig-alig használt izmait is.
  3. kemény fizikai munkaVégül az utolsó tényező, amely a deréktáji fájdalom kialakításáért felelős lehet, az a kemény fizikai munka, illetve olyan munkakör, mely során egy törzset is igénybevevő mozgást gyakran kell ismételni.
    • Például hajolgatás előre, nehéz súlyok emelgetése, vagy még rosszabb, ha csavarodva kell oldalra hajolni, és ehhez még terhet is cipelni.
    • Ezen munkakörök esetén a legokosabb, ha megtanul odafigyelni gerince védelmére, hogy később ne legyen belőle nagyobb baj. Ebben is szívesen segítünk Önnek, ahogy jelenlegi kínzó fájdalma enyhítésében is.

A derékfájdalom fizikai okai lehetnek

A gerinckörnyéki izmok gyakran görcsölnek be, és ez komoly panaszokat okozhat. A derékfájást okozó tényezők lehetnek például:

  • hosszas cipekedés
  • nehéz dolgok helytelen emelése
  • egy hirtelen végrehajtott rossz mozdulat

derékfájásEbből is látható, hogy az egyre erősödő vagy hirtelen belenyilalló derékfájdalom az esetek többségében valamelyik hátizom fájdalma. Ha csak az izom rándult meg, akkor ez a fájdalom az izom regenerálódásával előbb-utóbb magától elmúlik.

Azonban lehet az is, hogy nem a gerinc környékén futó izmok okozzák a fájdalmat.

  • Idősebb korban kialakulhat a porckorong kopása, vagyis magasságának csökkenése, illetve ehhez társulhat még csontos-porcos felrakódás. Ebből adódóan a csigolyák közti gerincszakasz távolsága csökkent, megteremtve a lehetőségét komolyabb panaszainak kialakulására.
  • Ám talán a leggyakoribb ok a porckorong kitüremkedése. Az esetek lagnagyobb százalékában hátra türemkedik ki, mivel a hétköznapi terhelések során a csigolyák elől nyomódnak össze, ami hátrafelé kényszeríti a porckorongot. Amíg nem nyomja az ideggyököt, nincs kisugárzó panasz, csak egyszerű derékfájdalom.

Amint olvassa derékfájdalma sikeres kezelésének első lépéseként már hosszú ideje csak a lehetséges okok feltárásával, megtalálásával foglalkozunk.

  • Ez nem véletlen, ugyanis derékfájása okának pontos ismeretében tudjuk meghatározni fájdalma megszüntetésének eredményes kezelését. 

Önnek "csak" megrándultak gerinc környéki izmai, vagy kimozdult porckorong miatt vannak izmai állandó görcsben?

derékfájás kezelése aktív mozgássalEz a nagy kérdés derékfájdalmánál. Ennek eldöntésétől függ az is, hogy Önnek milyen kezelésre van szüksége ahhoz, hogy a fájdalma csökkenjen, vagy véglegesen meg is szűnjön.

  • A Harmónia Centrum szakorvosai a reumatológia vagy az ortopédia területéről mindketten sok éves tapasztalattal állnak az Ön rendelkezésére alapos vizsgálattal.
  • Nem feltétlenül szükséges azonban azonnal a szakorvoshoz fordulnia. Ha Ön úgy érzi, hogy még nincs akkora baj, hogy az orvosnál kezdje, akkor jöjjön el gyógytornászunkhoz, Turkovics Tímeához, aki néhány célzott kérdés feltétele és egy rövid beszélgetés után kideríti derékfájása okát, és meghatározza, hogy mi legyen a kezelés vezérfonala. Már első alkalommal a fájdalma enyhítéséhez megfelelő derékfájás torna gyakorlatokra fogja megtanítani Önt az egyéni gyógytornán, Ezek közül az egyik lehet, amikor a hétköznapi görnyedés ellensúlyozására homorítást végez. Ahogy a képen is láthatja. Ezek a derékfájás torna gyakorlatok egyszerűek, és otthon saját maga is végezheti majd. A beszélgetés alatti információcsere és a mozgásvizsgálat alapján további gyakorlatokat és lehetséges kezeléseket tud még javasolni célzottan Önnek.
    • Mikor keresi fel Tímeát derékfájdalma enyhítéséért?
  • Dorn-Breuss féle gerincmasszázsDerékfájdalma oka lehet a porckorongok kimozdulása, ami keresztcsont környéki fájdalmát (lumbágó), vagy a keresztcsonttól a lábba is lesugárzó fájdalmát (isiász) okozza. Ha ilyen panasza van, akkor is a legjobb helyen jár, mert Varga Noémi vagy Rakovits Viktor gyógymasszőr kollégánk biztos kézzel segít panaszainak enyhítésében speciális hát és gerincmasszázs alkalmazásával. Akár már egy kezelés is segíthet fájdalma enyhítésében.
    • Noémi vagy Viktor mikor tud Önnek is segíteni panaszai enyhítésében?

A derékfájás lelki okai

Derékfájdalmának a korábban felsorolt többféle fizikai oka lehet. Előfordulhat azonban az is, hogy fájdalmának nincs kézzelfogható kiváltója.

Ilyenkor a derékfájás lelki oka állhat fájdalma mögött. Ekkor fájdalma lelki okát kell kideríteni és megszüntetni.

  • Célszerű végiggondolni, hogy mikor kezdődött a fájdalma?
  • Mi történhetett Önnel, amikor a fájdalma kezdődött?
  • Dühös volt-e akkor valakire?
  • Volt-e valamiért szégyenérzete, bűntudata valami miatt?
  • Mert bizony ezek is felszínre kerülhetnek krónikus derékfájdalom formájában. Ha Önnél is valamilyen lelki okról van szó, akkor ezt kell kideríteni és megszüntetni.

Ha már hosszú ideje, vagy rendszeresen visszatérően fáj a dereka, akkor mindenképp vegye komolyan fájdalmát, és forduljon szakemberhez panaszával. A fájdalomcsillapítók szedése nem oldja meg a problémáját, csak a tüneteket enyhíti. A fájdalomcsillapítók legnagyobb veszélye éppen a fájdalom elnyomásában rejlik. Ugyanis nem érzi a fájdalmát, ezért azt gondolja, hogy nem is fáj a dereka, és nyugodtan terhelheti. Pedig ezzel még nagyobb bajt okozhat.

  • Szeretné tudni, hogy mi az oka fájdalmának, és mit tehet derékfájás ellen?
  • Munkatársunk a 06-1-269-2946-os számon válaszol kérdéseire.

Derékfájás kezelése az okok feltárásával

Tartósan jelentkező, rendszeresen visszatérő derékfájdalomnál rendszerint ki lehet deríteni fájdalma okát. Az ok kiderítése után pedig már célzottan, az ok megszüntetésével kezdhetjük el a kezelést.

Azonnali fájdalom csökkentéshez sok pihenésre, rögzítéssel történő támogatásra van szüksége a gerincének. Áldozzon időt az egészségére, nehogy rosszabbodjon a helyzet, mire orvosához jut.

  • Amikor fájdalma kifejezetten erős, vegyen fel derekát kímélő testhelyzetet. Ez lehet hátonfekvés talprahúzott lábakkal, vagy még jobb, ha az ábrán látható Z-fekvést alkalmazza. A Z fekvés tehermentes helyzetet jelent a derekának. A Z fekvésnél háton fekszik. A lábai alá vannak támasztva annyira, hogy függőleges helyzetben legyenek a combok, a lábszárak pedig vízszintesek.
  • rugalmas derékövAmikor nincs lehetősége pihenni, vagy erősebb igénybevétel vár a törzsére, akkor külső támaszra van szüksége. Derekát megtámaszthatja rugalmas derékövvel, melyet segédeszköz boltunkban segítségünkkel kiválaszthat, és azonnal megvásárolhat.
    • A rugalmas deréköv legfőbb előnye, hogy mosható, és eltávolítható a tisztálkodáshoz. Nem kell állandóan viselni, lehetősége van kifejezetten a terheléssel járó tevékenységekhez hordania, és bármikor a későbbiekben rendelkezésére áll, ha újra jelentkezne a panasz.
    • Hátránya, hogy a fel- és levételre oda kell figyelnie, merevebb rögzítést ad az összes törzs menti izomra, nem csak a túlterheltekre, hiszen a has űri nyomás fokozása és a mozgásterjedelem csökkentése révén támasztja meg a gerincet.
  • kineziológiai tapasz felragasztásaA kineziológiai tapasz más előnyökkel és hátrányokkal szintén hatékony és praktikus alternatív megoldás. A szakszerűen felhelyezett tapasz mechanikai hatásával csökkenti az érintett terület fájdalmát, és a helyi keringés fokozásával segíti a regenerációt. Kineziológia Tape tanfolyamot végzett szakembereink kineziológiai tapasz felhelyezésében rendelkezésére állnak minden hétköznap. Kérjük, hogy előzetesen egyeztessen időpontot, és a megbeszélt időpontban várjuk Önt.
  • Természetesen a fájdalomcsillapító gyógyszerek és borogatás is kiegészíthetik az átmeneti fájdalomcsökkentést hozó módszereket.

Derékfájás kezelése torna gyakorlatokkal és gyógymasszázzsal

célzott gyógytornaAz akutan kínzó fájdalom oldódása után, amennyiben a fájdalom hátterében álló ok nem teszi szükségessé a műtéti ellátást, konzervatív ellátásra lesz szüksége.

  • Ez áll egyrészt célzott tornából gyógytornász vezetésével, valamint a deréktáji izmok és lágyrészek lazító gyógymasszázsából gyógymasszőr kezei által. Érdemes megtapasztalni a kezelések jótékony hatását.
  • A kínzó fájdalom mellett szervezete nem tette volna lehetővé az izomfeszesség agresszív oldását, sem az erősítést. A fájdalom enyhítése után azonban nagyon fontos a gerinc menti izmok és lágyrészek ápolása, legyen szó enyhébb vagy komolyabb panaszról.
  • derékfájás kezelése aktív mozgással és gyógytornász segítségévelEgy jó állapotban lévő izomzat nagyon sok feszültséget tud levenni a porckorongokról és csigolyákról. A feszülő izmok és inas bőnyék megnyújtása révén az izom erőteljesebben tud dolgozni. Az izomzat és lágyrészek kezelése után a gerincgörbületek is ideálisabb ívben fognak futni, mely elejét veszi további háti, nyaki, csípőpanaszok kialakulásának is.
    • Nézze meg a képen hogyan dolgozik Tímea.
    • Eljön hozzá Ön is derékpanasza enyhítéséért?
  • A gyógytorna során mindezen felül azt is megtanítjuk Önnek, hogyan tud vigyázni gerince egészségére egyes mozdulatok helyes kivitelezése révén.
  • Ahogy a legtöbb mozgásszervi betegségnél, úgy a deréknél is a megelőzés kulcsa a rendszeres testmozgás. Nem írunk ezzel nagy újdonságot. A gyógytorna és gyógymasszázs kombináció így azok számára is előnyös lehet, akiknél még nem jelentkezett komoly panasz, de a felsorolt rizikófaktorok jellemzőek rá. A fájdalmat megelőzni könnyebb, és kellemesebb, mint tenni ellene!
  • Nézzen be hozzánk heti egy-két hétköznapon egyéni gyógytorna kezelésre, zárja a tornát pihentető gyógymasszázzsal, és otthon is tegyen gerince épségéért a tanult gyakorlatokkal! Ezzel saját kezébe veheti gyógyulását, és elkerülheti a későbbi rendelőbe járásokat.
  • Már egy-két alkalom átmeneti javulást hozhat, azonban arra nem elég, hogy a visszaszerzett jó közérzetét meg is tartsa. Járjon a továbbiakban is csoportos gerinctornára vagy gerincjógára, vagy fél órás átmozgató irodai tornánkra. Ne hagyja, hogy a fájdalmak visszatérjenek. Ehhez rendszeres testmozgásra van szüksége.

Derékfájása okának feltárásával a megfelelő derékfájás torna gyakorlatokra tanítja meg derékspecialistánk

  • Turkovics Tímea gyógytormászBeszélni szeretne szakorvosainkkal, gyógytornászunkkal vagy gyógymasszőrünkkel derékfájása megszüntetéséről?
  • Előzetes bejelentkezés alapján Turkovics Tímea derékspecialistánk vagy a megfelelő szakemberünk várja.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat. Munkatársunk segít Önnek a választásban.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és munkatársunk visszahívja Önt!

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.