Harmónia Centrum
Eljön hozzánk az egészségéért?
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Természetgyógyászat / Egészséges életmód / Mozgás fontossága / Futás

Miért jó a futás?

Többek között azért, mert a rendszeres futás néhány évvel meghosszabbítja az életét. Ez nem is annyira hihetetlen, ha belegondol abba, hogy azok, akik rendszeresen futnak, jóval kevesebb felesleges kilót cipelnek magukon, és a szokásaik is egészségesebbek.

  • futás rendszeresenA rövidebb vagy inkább a hosszabb távok futása hasznosabb?
    • Sokan felteszik ezt a kérdést, pedig nem ez a lényeg, hanem a rendszeresség és a fokozatosság. Ha rendszeresen fut, akkor a rövidebb és a hosszabb távok lefutásának is kedvező hatásai lesznek.
  • Szakértők szerint még a futás tempója sem számít igazán. Az is javítja az egészségét, aki lassabban fut. Az a fontos, hogy rendszeresen fusson.
  • Felnőtt korban sokan valamilyen szív és érrendszeri problémájuk esetén gondolkodnak el azon, hogy elkezdenek futni. Az elhatározásuk jó, mert a keringési betegségeknél kifejezetten előnyös az egészségi és edzettségi állapotuknak megfelelő, rendszeres mozgás.

Ön is úgy döntött, hogy rendszeresen mozogni fog?

  • A rendszeresség mellett arra figyeljen, hogy fokozatosan kezdjen hozzá.

Ha a rendszeres futáson gondolkodik, akkor komoly érvek szólnak az elhatározása mellett.

  • Sokan kilóik lefaragásáért kezdenek el mozogni. Kérdés az is természetesen, hogy mit nevezünk már túlsúlynak vagy jelentős túlsúlynak. Felmérések szerint azonban hazánkban a felnőttek kb. 20%-a túlsúllyal küzd.
  • 35-40 éves kor felett már lassul az anyagcserénk, és csökken az izmok tömege. Szervezetünk kevesebb kalóriát éget el, mint fiatalabb korunkban. Ha ehhez nem alkalmazkodunk, akkor akaratlanul is elkezdenek ránk rakódni a felesleges kilók.

Ha Ön még nem tartozik azok közé, akik jelentős túlsúllyal küzdenek, akkor a futás remek választás lehet a rendszeres testmozgásra.

  • Ha viszont komoly túlsúllyal küzd, akkor sétával, gyaloglással kezdjen hozzá a rendszeres mozgáshoz.

Melyek a futás kedvező hatásai?

Az is fontos, hogy mi lendítheti át a „nem is olyan könnyű ez” visszahúzásán?

  • Zavarja, hogy 30 métert is alig tud futni a busz után?
  • Vagy talán észrevette, hogy már nem is fordulnak meg Ön után a férfiak?
  • Estére mindig bedagad a lába?

Nem biztos, hogy az észérvek győzik meg, pedig van belőle jónéhány. A rendszeres testmozgás derűsebbé és egészségesebbé teszi az életét.

  • rendszeres futásMegfiatalítja, jobb kedvre deríti, és energiával tölti fel.
  • Javítja vérkeringését, és csökkenti a vérnyomását, csökkenti a vércukorszintet.
  • Növeli a tüdő kapacitását.
  • Megerősíti az immunrendszerét, és felgyorsítja anyagcseréjét.
  • Megmozgatja és erősíti az izmokat.
  • Növeli az állóképességét.
  • Frissen tartja az emlékezetét, és javítja gondolkodását.
  • A stressz kezelésének talán legjobb mellékhatások nélküli módszere.

Nem mellékes az sem, hogy bármilyen életkorban nekikezdhet.

Hogyan kezdjek hozzá?

Biztos megkérdezi ezt, ha komolyan elgondolkodott a rendszeres mozgáson.

A legfontosabb az, hogy az edzettségi szintjétől és egészségi állapotától függően lassan kezdjen hozzá, és fokozatosan növelje a terhelést. Ha megmarad a kitartása, akkor kis lépésekkel kezdve nem veszélyezteti az egészségét, és hosszú távon, rendszeres mozgással messzire juthat.

  • Ha komoly elhatározásnak érzi a rendszeres mozgást, de azért kellően ódzkodik is tőle, akkor érdemes rendszeres sétával kezdenie napi egy-két alkalommal. Az elején a 10 perces séta is elég lesz. Később fokozatosan növelje majd a sétával eltöltött időt és a távolságot. Napközben is használja ki a lehetőségeket a mozgásra.
    • Menjen gyalog a közeli boltba.
    • Ha teheti, akkor járjon gyalog a munkahelyére.
    • 1-2 megállóért ne várjon a buszra vagy a villamosra.
    • Ha legalább heti 3 alkalommal 30-40 perces sétát tesz, akkor ennek kedvező hatása lesz az egészségére.
  • Ha jelentős túlsúllyal küzd, és felesleges kilóit szeretné leadni, akkor a futás helyett kezdje gyaloglással a mozgást. A gyaloglás a futásnál kíméletesebb, mert a testsúly nem csapódik hirtelen az ízületekre. Nem emelkedik egyszerre mindkét lába a levegőbe. Kevésbé terheli az ízületeket, ugyanakkor javítja az oxigénellátást, és erősíti a szívizomzatot is.
  • Ha egyből futással kezdi, akkor kezdje könnyedén. Kezdetben fusson annyit, amennyi jólesik, és később fokozatosan növelje a távolságot és/vagy a futás intenzitását. Szeretné tudni, hogy melyek azok a szempontok, amelyeket szem előtt kell tartania a rendszeres futás elkezdése előtt?

Mire figyeljen oda az elején?

  1. Szerezzen egy jó edzőcipőt, ami megfelelő kényelmet ad a talpának. A nadrág és a trikó lehet bármilyen ütött-kopott, de a lábának nagyon nem mindegy, hogy milyen futócipőben dolgoztatja napról-napra.
  2. Mielőtt nekiindul a napi adagjának, melegítsen be!
    1. Lazítsa el a csípő izmait, és melegítse be térde és bokája ízületeit. Lassan kezdjen el futni, és utána növelje a tempót.
  3. Hacsak teheti, akkor ne betonjárdán vagy aszfalton fusson. A kemény ütődések túlságosan koptatják az ízületeit.
  4. Fusson együtt valakivel. Nagyobb lesz a motivációja, és könnyebbnek érzi majd a futást.
  5. Futás után vezessen le, hosszabb futás után pedig ne maradjon el a nyújtás sem.

Milyen célból szeretne futni?

  • Ha az állóképességét javítaná, akkor az első hetek után fokozatosan növelje a terhelést.
    • Egyre hosszabb távokat futhat azonos intenzitással, vagy ugyanazt a távot próbálja meg lefutni egyre nagyobb intenzitással.
    • Futhat azonban változó tempóban is.
    • A lényeg, hogy önmagához képest fejlődjön. Ha rendszeresen fut, akkor érezni fogja majd, hogy egyre jobban megy.
  • A fogyás futással is lehetséges. Azonban ha fogyni szeretne, akkor másra van szüksége. Lassan kocogjon, lehetőleg egyenletes tempóban. Fogyáskor a legfontosabb, hogy amint bírja, legalább 40-50 percen keresztül kocogjon egyenletesen.

Rendszeresen szeretne futni, és ezt megbeszélné Kocsis Orsolya gyógytornász, humánkineziológussal?

  • Előzetes bejelentkezés alapján várjuk.
  • Munkaidőben hívja a 06-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt.
  • Mit szeretne elérni a rendszeres mozgással? A találkozón Orsival megbeszélik a céljait, és végigveszik az elérésükhöz rendelkezésre álló lehetőségeket.
  • Eljön Orsihoz az egészségéért?

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.