Harmónia Centrum
Eljön hozzánk az egészségéért?
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Láb, boka gyógytorna / Sarkantyú gyógytorna

Sarkantyú kezelése gyógytornával

A talpa sarki részén kialakuló sarkantyú sokszor a helytelen testtartás, a túlsúly, a kényelmetlen cipőviselés miatt, vagy a talpa boltozatát tartó izmoknak a gyengesége miatt alakul ki.

A sarok talpi részén kialakuló sarkantyúnál a talpi boltozatát tartó izmok gyengeségük, rugalmatlanságuk, rövidségük miatt az izmok sarki tapadásánál húzódnak. Emiatt ez a húzódás feszíti, irritálja a tapadási pontnál a sarok csonthártyát.

Ha pedig ez a feszülés miatti irritáció sokáig fennáll, akkor az izmok feszülése miatt húzódó csonthártya begyullad. Ennek a hosszan tartó, tartós gyulladásnak pedig a talpi részen kialakuló meszes lerakódás, tüskeszerű képződés, vagyis a sarkantyú kialakulása lesz a következménye.

Nem biztos, hogy a sarkantyú fájdalmat okoz

Ez a tüskeszerű lerakódás sem jelent azonban automatikusan állandó, elviselhetetlen fájdalmat. Ugyanis ha ezt a meszes lerakódást nem terheli teste súlypontja, akkor általában nem okoz különösebb problémát. Ön észre sem veszi, hogy meszes lerakódás (Calcaneus sarkantyú) alakult ki sarka talpi részén. Egyszerűen azért, mert nem a lerakódási pontot használja testsúlya tartására. Nem ezt a pontot terheli járás közben, és így a lerakódás nem nyomódik, nem terhelődik.

Ez a fájdalom tehát csak akkor jelentkezik, ha nyomja a cipő. Ha nem nyomja a cipő, és nem terheli a lerakódás pontját, akkor nem okoz Önnek fájdalmat.

A cipő nem csak akkor tudja nyomni, ha öreg, olcsó, a belső betét már rücskösre kopott. A cipő akkor sem megfelelő,

  • ha túl vékony a talpszerkezete,
  • ha nincs minimális emelkedése a lábujjaktól a sarok felé,
  • ha nem ad semmilyen mértékű támaszt a sarokcsont és a talp boltozati csontok számára.
  • És akkor is, ha a cipő tökéletes, csak éppen a benne tartózkodó személy tartása nem megfelelő.

Ha testtartása járás közben éppen olyan, hogy ezen a tüskeszerű meszes lerakódáson jár, ezen van a súlypontja, illetve ezt a meszes lerakódást nyomja a cipője járás közben, akkor bizony érzi a fájdalmat.
Természetesen sokan korrigálnak, és más testtartást vesznek fel a fájdalom elkerülése érdekében: oldalra dőlnek, sántítanak, lábujjaznak, lábuk külső szélén járnak. Vajon nem kezd-e el fájni ettől más testrészük, bokájuk, térdük, csípőjük, nyakuk? De igen!

A talpi sarkantyú, a meszes tüskeszerű lerakódás a feszülő talpi izmoknak az irritáló hatására kialakult hosszan tartó terhelésnek, illetve a terhelés hatására kialakult gyulladásnak a következménye.

A sarkantyú lerakódás tehát nem pusztán sarokfájdalma oka, hanem helytelen testtartásának, lesüllyedt talpboltozatának, talpi izmai rövidségének, rugalmatlanságának, gyengeségének, vagyis edzetlenségének a következménye.

Ebben a helyzetben két lehetősége is van.

  • Az egyik a gyorsabb, de fájdalmasabb, és csak átmeneti megoldást jelentő műtét.
  • A másik lehetőség pedig talpi izmainak újbóli megerősítése és rugalmassá tétele tornával, masszázzsal.

Az izmok akaratlagos összehúzódásra és ellazulásra képesek, szemben a talpi fasciával. A talpizmok megerősítésével a talpi fasciájának kevesebb dolga lesz, kevésbé lesz hajlamos begyulladni.

Erős talpi sarokfájdalom esetén átmeneti könnyebbséget hozhat Önnek az, ha egy fájdalmas sarokműtéttel levésik ezt a feleslegesen lerakódott mésztüskét sarka talpi részéről. (Természetesen a műtétkor nem a meszes lerakódást vésik le a sarkáról, hanem a feszülő talpi kötőszöveti lemezt metszik be, hogy a feszülés enyhüljön.) Azzal viszont számolnia kell, hogy ez a fájdalmas beavatkozás csak átmeneti megkönnyebbülést fog Önnek hozni.

Ugyanis helytelen testtartása, esetleges túlsúlya, talpa boltozatának a lesüllyedése, talpi izmainak a gyengesége továbbra is fennáll. Tehát a műtét utáni lábadozásból felépülve testtartása ugyanolyan helytelen lesz, mint korábban, talpi izmai ugyanolyan gyengék lesznek, mint korábban, és kezdődhet újra elölről sarka talpi részén a meszes lerakódás kialakulásához vezető folyamat.

Tehát ha tartósan szeretne megszabadulni talpi sarkantyúja okozta fájdalmától, akkor ezért tennie kell, méghozzá komolyan!

Mit is jelent ez?

  • Leginkább azt, hogy ha talpi izmai azért gyengék, mert jelentős túlsúlyt cipelnek állandóan, akkor sarokfájdalma tartós megszüntetése érdekében is célszerű lefogynia néhány kilót, és megszabadulni a felesleges kilók okozta állandó túlsúlytól. Mellette menjen a talptorna.
  • Ha pedig talpi hossz és/vagy keresztboltozata olyan mértékben lesüllyedt, hogy emiatt a talptorna önmagában nem elegendő, akkor egy megfelelő talpbetét állandó viselésére van szüksége.
  • Ha a talpbetét hatására javul a tartása, akkor a csontszerkezetben rejlett a hiba, és ez már orvosolva is van.
  • Ha azonban egyszerűen csak rossz vagy hanyag a tartása, akkor ki kell alakítania helyes testtartását azért is, hogy ne okozzon Önnek ez sarokfájdalmat, de például azért is, hogy helytelen tartása ne okozzon önnek gerincferdülést, illetve előbb-utóbb megjelenő, tartós hát, derék vagy vállfájást.

És ez nem fog menni egyik napról a másikra!

Talán nem is gondolná, hogy milyen apró dolgok milyen jelentős változást hozhatnak helyes tartása kialakulásában, talpi izmainak a megerősítésében.

Például már ennek a 4 egyszerű gyakorlatnak a rendszeres végzésével is sokat tehet a sarkán kialakuló sarkantyú megelőzéséért, illetve ha már megjelent sarka talpi részén a meszes lerakódás, akkor a sarokcsont sarkantyú eredményes kezeléséért, fájdalmának a megszüntetéséért.

Hogyan tudja a talpi sarkantyút gyógytornával kezelni?

Tájékoztatásul Önnek a talpi fascia ínról:

  • A talpi fascia egy ín, de ehhez nem kapcsolódik izom, tehát nem tud összehúzódni és akaratlagosan megnyúlni. A talpi fascia csak sok sok sűrűn szőtt kötözőzsineg minimális rugalmassággal húzással szemben :)
  • Az izmok viszont mindig 2 végén ínszövettel kapcsolódnak a csontokhoz.

4 sarkantyú torna gyakorlat:

  1. Karmolja be lábujjait spiccelés közben, majd feszítse vissza lábujjait pipáló bokával. De nem álló helyzetben, lábujjai és talppárnája terhelésével, hanem a földön/széken ülve, hogy testsúlya ne terhelje a talpi izmait. Ezzel a gyakorlattal nem elsősorban talpi izmainak az erősítése, hanem a nyújtása, rugalmasságának a fokozása a cél. Óvatosan végezze a gyakorlatot, csak addig a pontig, amíg nem okoz a gyakorlat végzése fájdalmat.
  2. Álljon a talpára, és igyekezzen egyszerre belenyomni sarkát, és az összes lábujját, a lábujjak alatti párnát a talajba. Figyelje meg, tudja-e még ívesebbé tenni a talpát. Ez a gyakorlat a talpa boltozatát tartó izmokat tornáztatja meg.
  3. Talpa alapos átmasszírozása is segít. A masszírozást végezheti ujjainak finom mozdulataival is, és gumilabdával, illetve tüskés labdával is. Mindegyiknek más a hatása talpa izmaira, és mindegyik hasznos, mert talpán megmozgatja a masszírozott izmokat, és fokozza a vérkeringést is.
  4. Állva lépjen egyik lábával 30 centivel hátrébb, nyomja le lábujjpárnáit a talajra, majd amennyiben térde nem tiltakozik, kezdje leengedni azt a talaj felé, térdét és lábujjait minél közelebb tartva egymáshoz.  Érzi, hogy nyúlnak a talpán átfutó szövetek? Hagyja feszülni 20 másodpercig, hogy oldódjon a kezdeti fájdalom, majd lassan emelkedjen fel.

Lazítson!

Már ennek a négy gyakorlatnak a végzése is segít talpi izmai megmozgatásában, rugalmasságának a fokozásában.

További személyre szabott gyakorlatokkal pedig olyan mértékben megerősítheti és rugalmassá teheti talpi izmait, hogy segíteni fog Önnek sarokfájdalma kiradírozásában.

Eljön hozzánk sarkantyú tornára?

  • Bognár Dia gyógytornászBeszélni szeretne Tanos-Bognár Diána gyógytornásszal talpi sarkantyú problémájáról? Sarkantyú fájdalmával nem tudja mitévő legyen, és tanácsot szeretne kérni talpi fájdalma megszüntetéséhez?
  • Előzetes bejelentkezés alapján várja Önt gyógytornászunk.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • A konzultáción megbeszélik sarkantyú panaszait, és szakemberünk sarkantyú fájdalmát enyhítő, valamint talpboltozata és talpizmai állapotát javító gyakorlatsort állít össze Önnek.
  • A gyakorlatsor még pontosabb összeállításához kérjük, hozza magával korábbi leleteit is, ha vannak.

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.