Harmónia Centrum
Eljön hozzánk az egészségéért?
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Láb, boka gyógytorna / Sarkantyú gyógytorna

Sarkantyú kezelése gyógytornával

sarok sarkantyúA talpa sarki részén kialakuló sarkantyú sokszor a helytelen testtartás, a túlsúly, a kényelmetlen cipőviselés miatt, vagy a talpa boltozatát tartó izmoknak a gyengesége miatt alakul ki.

A sarok talpi részén kialakuló sarkantyúnál a talpi boltozatát tartó izmok gyengeségük, rugalmatlanságuk, rövidségük miatt az izmok sarki tapadásánál húzódnak. Emiatt ez a húzódás feszíti, irritálja a tapadási pontnál a sarok csonthártyát.

Ha pedig ez a feszülés miatti irritáció sokáig fennáll, akkor az izmok feszülése miatt húzódó csonthártya begyullad. Ennek a hosszan tartó, tartós gyulladásnak pedig a talpi részen kialakuló meszes lerakódás, tüskeszerű képződés, vagyis a sarkantyú kialakulása lesz a következménye.

Nem biztos, hogy a sarkantyú fájdalmat okoz

Ez a tüskeszerű lerakódás sem jelent azonban automatikusan állandó, elviselhetetlen fájdalmat. Ugyanis ha ezt a meszes lerakódást nem terheli teste súlypontja, akkor általában nem okoz különösebb problémát. Ön észre sem veszi, hogy meszes lerakódás (Calcaneus sarkantyú) alakult ki sarka talpi részén. Egyszerűen azért, mert nem a lerakódási pontot használja testsúlya tartására. Nem ezt a pontot terheli járás közben, és így a lerakódás nem nyomódik, nem terhelődik.

Ez a fájdalom tehát csak akkor jelentkezik, ha nyomja a cipő. Ha nem nyomja a cipő, és nem terheli a lerakódás pontját, akkor nem okoz Önnek fájdalmat.

A cipő nem csak akkor tudja nyomni, ha öreg, olcsó, a belső betét már rücskösre kopott. A cipő akkor sem megfelelő,

  • ha túl vékony a talpszerkezete,
  • ha nincs minimális emelkedése a lábujjaktól a sarok felé,
  • ha nem ad semmilyen mértékű támaszt a sarokcsont és a talp boltozati csontok számára.
  • És akkor is, ha a cipő tökéletes, csak éppen a benne tartózkodó személy tartása nem megfelelő.

Ha testtartása járás közben éppen olyan, hogy ezen a tüskeszerű meszes lerakódáson jár, ezen van a súlypontja, illetve ezt a meszes lerakódást nyomja a cipője járás közben, akkor bizony érzi a fájdalmat.
Természetesen sokan korrigálnak, és más testtartást vesznek fel a fájdalom elkerülése érdekében: oldalra dőlnek, sántítanak, lábujjaznak, lábuk külső szélén járnak. Vajon nem kezd-e el fájni ettől más testrészük, bokájuk, térdük, csípőjük, nyakuk? De igen!

A talpi sarkantyú, a meszes tüskeszerű lerakódás a feszülő talpi izmoknak az irritáló hatására kialakult hosszan tartó terhelésnek, illetve a terhelés hatására kialakult gyulladásnak a következménye.

A sarkantyú lerakódás tehát nem pusztán sarokfájdalma oka, hanem helytelen testtartásának, lesüllyedt talpboltozatának, talpi izmai rövidségének, rugalmatlanságának, gyengeségének, vagyis edzetlenségének a következménye.

Ebben a helyzetben két lehetősége is van.

  • Az egyik a gyorsabb, de fájdalmasabb, és csak átmeneti megoldást jelentő műtét.
  • A másik lehetőség pedig talpi izmainak újbóli megerősítése és rugalmassá tétele tornával, masszázzsal.

Az izmok akaratlagos összehúzódásra és ellazulásra képesek, szemben a talpi fasciával. A talpizmok megerősítésével a talpi fasciájának kevesebb dolga lesz, kevésbé lesz hajlamos begyulladni.

Erős talpi sarokfájdalom esetén átmeneti könnyebbséget hozhat Önnek az, ha egy fájdalmas sarokműtéttel levésik ezt a feleslegesen lerakódott mésztüskét sarka talpi részéről. (Természetesen a műtétkor nem a meszes lerakódást vésik le a sarkáról, hanem a feszülő talpi kötőszöveti lemezt metszik be, hogy a feszülés enyhüljön.) Azzal viszont számolnia kell, hogy ez a fájdalmas beavatkozás csak átmeneti megkönnyebbülést fog Önnek hozni.

Ugyanis helytelen testtartása, esetleges túlsúlya, talpa boltozatának a lesüllyedése, talpi izmainak a gyengesége továbbra is fennáll. Tehát a műtét utáni lábadozásból felépülve testtartása ugyanolyan helytelen lesz, mint korábban, talpi izmai ugyanolyan gyengék lesznek, mint korábban, és kezdődhet újra elölről sarka talpi részén a meszes lerakódás kialakulásához vezető folyamat.

Tehát ha tartósan szeretne megszabadulni talpi sarkantyúja okozta fájdalmától, akkor ezért tennie kell, méghozzá komolyan!

Mit is jelent ez?

  • Leginkább azt, hogy ha talpi izmai azért gyengék, mert jelentős túlsúlyt cipelnek állandóan, akkor sarokfájdalma tartós megszüntetése érdekében is célszerű lefogynia néhány kilót, és megszabadulni a felesleges kilók okozta állandó túlsúlytól. Mellette menjen a talptorna.
  • Ha pedig talpi hossz és/vagy keresztboltozata olyan mértékben lesüllyedt, hogy emiatt a talptorna önmagában nem elegendő, akkor egy megfelelő talpbetét állandó viselésére van szüksége.
  • Ha a talpbetét hatására javul a tartása, akkor a csontszerkezetben rejlett a hiba, és ez már orvosolva is van.
  • Ha azonban egyszerűen csak rossz vagy hanyag a tartása, akkor ki kell alakítania helyes testtartását azért is, hogy ne okozzon Önnek ez sarokfájdalmat, de például azért is, hogy helytelen tartása ne okozzon önnek gerincferdülést, illetve előbb-utóbb megjelenő, tartós hát, derék vagy vállfájást.

És ez nem fog menni egyik napról a másikra!

Talán nem is gondolná, hogy milyen apró dolgok milyen jelentős változást hozhatnak helyes tartása kialakulásában, talpi izmainak a megerősítésében.

Például már ennek a 4 egyszerű gyakorlatnak a rendszeres végzésével is sokat tehet a sarkán kialakuló sarkantyú megelőzéséért, illetve ha már megjelent sarka talpi részén a meszes lerakódás, akkor a sarokcsont sarkantyú eredményes kezeléséért, fájdalmának a megszüntetéséért.

Hogyan tudja a talpi sarkantyút gyógytornával kezelni?

Tájékoztatásul Önnek a talpi fascia ínról:

  • A talpi fascia egy ín, de ehhez nem kapcsolódik izom, tehát nem tud összehúzódni és akaratlagosan megnyúlni. A talpi fascia csak sok sok sűrűn szőtt kötözőzsineg minimális rugalmassággal húzással szemben :)
  • Az izmok viszont mindig 2 végén ínszövettel kapcsolódnak a csontokhoz.

4 sarkantyú torna gyakorlat:

  1. Karmolja be lábujjait spiccelés közben, majd feszítse vissza lábujjait pipáló bokával. De nem álló helyzetben, lábujjai és talppárnája terhelésével, hanem a földön/széken ülve, hogy testsúlya ne terhelje a talpi izmait. Ezzel a gyakorlattal nem elsősorban talpi izmainak az erősítése, hanem a nyújtása, rugalmasságának a fokozása a cél. Óvatosan végezze a gyakorlatot, csak addig a pontig, amíg nem okoz a gyakorlat végzése fájdalmat.
  2. Álljon a talpára, és igyekezzen egyszerre belenyomni sarkát, és az összes lábujját, a lábujjak alatti párnát a talajba. Figyelje meg, tudja-e még ívesebbé tenni a talpát. Ez a gyakorlat a talpa boltozatát tartó izmokat tornáztatja meg.
  3. Talpa alapos átmasszírozása is segít. A masszírozást végezheti ujjainak finom mozdulataival is, és gumilabdával, illetve tüskés labdával is. Mindegyiknek más a hatása talpa izmaira, és mindegyik hasznos, mert talpán megmozgatja a masszírozott izmokat, és fokozza a vérkeringést is.
  4. Állva lépjen egyik lábával 30 centivel hátrébb, nyomja le lábujjpárnáit a talajra, majd amennyiben térde nem tiltakozik, kezdje leengedni azt a talaj felé, térdét és lábujjait minél közelebb tartva egymáshoz.  Érzi, hogy nyúlnak a talpán átfutó szövetek? Hagyja feszülni 20 másodpercig, hogy oldódjon a kezdeti fájdalom, majd lassan emelkedjen fel.

Lazítson!

Már ennek a négy gyakorlatnak a végzése is segít talpi izmai megmozgatásában, rugalmasságának a fokozásában.

További személyre szabott gyakorlatokkal pedig olyan mértékben megerősítheti és rugalmassá teheti talpi izmait, hogy segíteni fog Önnek sarokfájdalma kiradírozásában.

Hogyan történik a sarkantyú torna céljának meghatározása és kitűzött céljának az elérése?

  1. Ön elmondja sarkantyú fájdalmak kezelésére szakosodott gyógytornászunknak, mik a legfőbb panaszai.
    • Mik azok a fájdalmak, amelyek leginkább megkeserítik hétköznapjait?
    • Hol érzi leginkább a fájdalmát?
    • Mikor erősebb sarkantyú fájdalma?
    • Milyen cípő viselése kínzó az Ön számára?
    • És még további kérdések segítik Önt és szakemberünket sarkantyú fájdalma pontos okának a feltárásáért.
  2. Elmondja, mit szeretne elérni sarok fájdalma megszüntetésében, és mikorra.
    • Például hasító sarkantyú fájdalom nélkül szeretne reggelente ébredni.
    • Vagy még délben is sántikálás nélkül szeretne lépkedni.
    • Vagy szeretné, ha este se jelentkezne a rendre tapasztalható fájdalma.
    • Vagy újra fájdalom nélkül szeretne futni?
    • Vagy úgy szeretné elmúlasztani sarkantyú fájdalmát, hogy az esetlegesen kiújuló sarokfájdalmától soha többet ne kelljen szenvednie?
  3. Gyógytornászunk a vizsgálat alapján elmondja Önnek, mennyire súlyos sarkantyú fájdalma, és milyen lassú gyógyulásra kell számítania.
    • Az Ön által megfogalmazott célok közül elmondja melyiknek az elérésére milyen hamar számíthat.
  4. Elmondja, hogy milyen kezelések, és milyen sarkantyú torna gyakorlatok szükségesek az egyes célok eléréséhez.
    • Lehet itt szó sarkantyú fájdalmát mellékhatások nélkül megszüntető lökéshullám kezelésről, talpbetét vagy szilikonos sarokék viseléséről, személyre szabott sarok torna gyakorlatok rendszeres végzéséről, és akár életmódja megváltoztatásáról is, ha tartósan meg szeretne szabadulni sarkantyú fájdalmától.

Eljön hozzánk sarkantyú tornára?

  • Bognár Dia gyógytornászBeszélni szeretne Tanos-Bognár Diána gyógytornásszal talpi sarkantyú problémájáról? Sarkantyú fájdalmával nem tudja mitévő legyen, és tanácsot szeretne kérni talpi fájdalma megszüntetéséhez?
  • Előzetes bejelentkezés alapján várja Önt gyógytornászunk.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • A konzultáción megbeszélik sarkantyú panaszait, a sarkantyú tornával elérendő célját, és szakemberünk sarkantyú fájdalmát enyhítő, valamint talpboltozata és talpizmai állapotát javító, kitűzött célja elérését segítő gyakorlatsort állít össze Önnek.
  • A gyakorlatsor még pontosabb összeállításához kérjük, hozza magával korábbi leleteit is, ha vannak.

Gyógyulásához kérjen információt most, mert egészsége a legdrágább kincse, és így tudunk segíteni

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.