Harmónia Centrum
Fájdalommentes bokájáért
(+36-1)269-2946
Mi fáj? Mi a panasza?
Hatékony gyógymód kereső...
Főoldal / Gyógytorna / Láb, boka gyógytorna / Bokatörés utáni gyógytorna

Bokatörés, ficam, rándulás utáni rehabilitáció gyógytornával

badagadt bokaA bokasérülés utáni duzzanat az itt mellékelt képen is látható módon bizony nem szép látvány. Némi vigaszt jelenthet talán, hogy ha már megtörtént a sérülés, akkor a duzzanatot is csökkentheti gyógytornával.

  • Balesetnél, traumás sérülésnél a boka akár többszörösére is dagadhat. Még látványnak is rossz ezen a képen, nemhogy akkor, amikor a saját bokáját pillantja meg ilyennek, és érzi is a sérüléssel járó fájdalmat.

felduzzadt bokaEgy sérülésnél megnézheti a bokáját más szemszögből is. Úgy sem szép látvány, elhiheti nekem. Ha büszke csinos lábaira, akkor azt egy időre elfelejtheti.

  • A traumásan felduzzadt boka elveszti kecses formáját, oszlopszerűvé alakul, és belilul. A fájdalomról nem is beszélve.

A boka sérülései közé soroljuk a szalagok és izmok sérülését, erősebb erőbehatásoknál pedig a bokaízületet alkotó csontok törését. Leggyakoribb sérülés a külső szalagrendszert megpróbáló ficam vagy rándulás.

Sérüléseknél, vagy gyulladások kialakulásakor természetes reakciója a szervezetnek, hogy duzzanat alakul ki az adott területen, az adott ízületben. Sokszor még véres aláfutás is keletkezik. A nyálkahártya fokozza folyadéktermelését, feszül az ízületi tok, és a bevérző izmok miatt elszíneződés alakul ki. A folyadék a gyógyulással párhuzamosan csökkenni fog, a salakanyagot elszállítja a szervezet, és helyébe friss, oxigénnel telt vért pumpál. Addig azonban a feszítő hatása kellemetlen fájdalmat okoz. Ez esetben a duzzanat átmeneti tünet. Ennek csökkentése az elsődleges feladat, melyben a gyógytorna is szerepet tud vállalni, ha a duzzanat hátterében álló ok nem tiltja a mozgást. Például egy akut csonttörésnél tilos, de rándulásnál előnyös.

traumás bokasérülés sürgősségi ellátásaA traumás bokasérülés alapvető sürgősségi ellátása a felpolcolás, jegelés, fáslizás.

Ha tehát valamilyen traumatikus esemény (pl. kibicsaklik a bokája, elesik, megüti a bokáját) okozta bokaduzzanatát, az alábbi a teendő:

  • Az azonnali ellátásba tartozik a tehermentesítés, a jegelés, a felpolcolás és a kompresszió. Tehát csökkentse az adott lábra történő terhelést. Jegelje, mert ezzel csökkenti az esetleges gyulladás mértékét, ráadásul a hideg fájdalomcsillapító hatást is nyújt.
  • Ne hagyja mindig lógni a lábat. Polcolja fel, ezzel segítve a szervezetnek a kialakult duzzanat csökkentésében.
  • Egy fásli vagy rögzítő felhelyezésével szintén tehet a duzzanat meggátolása ellen, és bekorlátozhatja a mozgásteret is, így elejét veszi annak, hogy egy óvatlan, reflexes mozdulattal élesebb fájdalmat váltson ki.

Természetesen a bokasérülést követően rövid időn belül keressen fel egy szakorvost, aki segít megállapítani, hogy mi sérült. Amennyiben erre fény derült, az is meghatározható, hogy milyen módon mozgathatja bokáját. Enyhébb sérüléseknél azonnal megkezdhető a mozgás, komolyabb sérüléseknél, ahol pár hét rögzítés szükséges, ott a rögzítő eltávolítása után kell megkezdeni. Elsődleges célja itt már nem annyira a duzzanat csökkentése lesz, hanem a meggyengült izmok, megmerevedett bokaízület újra formába lendítése lépésről lépésre.

bokatorna a keringés javításáraA bokatáji duzzanat másik oka lehet egy krónikus vénás vagy nyirokkeringési betegség is.

Ilyen esetben a panasz magától nem fog megoldódni, sőt egyre nagyobb mértéket fog ölteni a folyadék felhalmozódás, és vele a fájdalom is. Vénás és nyirok betegségben a torna nem ellenjavallt, sőt. Mivel a torna során az izmok mozgása elősegíti a köztük futó vénák és nyirokerek munkáját.

A képen is láthatja, hogy a terhelésmentes helyzetben végzett bokatorna a keringés javítására irányul

A traumás és keringési betegség eredetű duzzanat gyógytornája nagyon sok hasonló elemet tartalmaz. A mozdulatokat ágyban vagy tornamatracon, háton fekve végezze. Néhány példa a boka torna gyakorlatokra:

  1. Feküdjön nyújtott lábakkal az ágyban, karmolja be, majd nyújtsa ki lábujjait.
  2. Feszítse lefelé a bokáját, majd húzza vissza erősen pipáljon.
  3. Körözzön kifelé és befelé a bokájával. Érezze a lábszárban lévő izmok mozgását, melyek segítenek a bokából eljuttatni a vért a térdhajlatig.
  4. Húzza talpra lábait. A kevésbé duzzadt lábbal kezdje a biciklizést: elemeli lábát az ágyról, hashoz húzza térdét, majd felnyújtja a plafon felé, és onnan hozza le nyújtva, majd hajlít a térd, és ismét hashoz húz. Közben a boka is mozogjon pipa és spicc helyzeteket váltva. Mintha pedálozna. 8-10 ismétlés után megpróbálhat irányt váltani. Végezze el ezután a másik lábra is. Az egyik láb mindig maradjon talptámasz helyzetben, a derék stabilitása érdekében.
  5. Ismét talpra húzott lábtartásból indítunk. Egyik lábát nyújtsa a plafon felé, (Amennyire térdét tudja, egyenesítse!) és ott kezdjen pipa-spicc mozdulatokat végezni a bokájával, társítva mellé a lábujjak karmolását és egyenesítését. 10-15 másodperc múlva cseréljen lábat.
  6. Végül a harmadik talptámaszból indított gyakorlat: az eleje hasonló, plafon felé nyújtsa, boka mozgást végezzen egyik lábán, melyet lassan fokozatosan hozzon lefelé nyújtva a talaj felé, majd vigye vissza fel. Tegye talpra, és cseréljen lábat. Gondolatban a folyadéktöbbletet eljuttatta csípőtövéig.
  7. Mindkét lábat talptámasz helyzetében tartva szorítsa meg farizmait, és emelje el fenekét. Majd derekát a talajtól, pár másodpercig tartsa, majd engedje vissza először derekét, végül a fenekét. Vegyen mély levegőt, majd kezdjen újabb kört. Ezek a mozgások segítenek abban, hogy a lábszárból visszapumpált folyadékot eljuttassa a szívig, hogy az újraszortírozza a testfolyadékokat.

Traumás sérülések esetén a fájdalom és duzzanat enyhülésével, és a szövetek regenerációjával eljutunk abba a fázisba, amikor elhagyható a vízszintes helyzetben végzett tehermentesítő, duzzanat csökkentő torna. Ettől a ponttól az izmok megerősítésére kell fókuszálni, a stabilitás, és a teljes testsúlyt megmozgatni képes erő visszaszerzésére.

Ezek a gyakorlatok kezdetben akár kapaszkodás mellett végrehajtott erősítések. Például alapos bemelegítés után lábujjra emelkedések, kitörések, elasztikus szalaggal szembeni erőkifejtések. Utána jönnek a járó gyakorlatok, mely átvezetés az instabil helyzetek felé. Az erőfejlesztés sikerességével tovább léphet az egyensúlyfejlesztés fázisába. Erről bővebben olvashat a „Sérülés megelőzése, Egyensúly fejlesztés” oldalunkon.

Önnel együttműködve visszaadjuk Önnek bokája fájdalommentes mozgásának szabadságát?

Eljön hozzánk bokasérülése utáni gyógytornára?

  • Tanos-Bognár Dia gyógytornászMinél hamarabbi felépülése érdekében beszélni szeretne Tanos-Bognár Diána boka specialista gyógytornászunkkal rehabilitációjáról? Minél hamarabb szeretne felépülni,és tanácsot szeretne kérni?
  • Előzetes bejelentkezés alapján várják Önt.
  • Munkaidőben hívja a +36-1-269-2946-os telefonszámunkat.
  • Vagy töltse ki az űrlapot. Az űrlapon adja meg elérhetőségét, és kollégánk visszahívja Önt!
  • A Diával való konzultáción megbeszélik a panaszait, és szakemberünk panaszait enyhítő gyakorlatsort javasol Önnek.
  • Dia azt kéri Öntől, hogy a rehabilitációs gyakorlatsor még pontosabb összeállításához hozza magával korábbi leleteit is.

Gyógyulásához kérjen információt most!

Az Ön neve*:
E-mail címe*:
Telefonszáma*:
Üzenete*:
Ellenőrző kérdés *: (Mi Magyarország fővárosa?)
 

A *-gal jelölt mezőket mindenképp töltse ki!
Adatait bizalmasan kezeljük. Harmadik félnek nem adjuk ki. 1 munkanapon belül visszahívjuk.