Mit tehet az egészségéért 2020-ban?

Az újév első napjai sokunk életében a fogadalmak időszaka. Ön is szokott év elején újévi fogadalmat tenni? És mi a tapasztalata? Sikerül megtartani év eleji vállalásait?

Segíteni szeretnénk Önt egyészsége megőrzésében. Ebben az újévi fogadalmakról szóló cikkben 7 javaslatot talál, ami segíteni fogja abban, hogy jobb legyen az egészsége, és gondtalanabb az élete. Nemcsak 2020-ban hanem a következő évtizedekben is.

Persze csak akkor segítenek ezek a javaslatok, ha nemcsak megfogadja, hanem be is tartja újévi fogadalmát. Nem feltétlenül szükséges mind a 7 javaslatot megfogadnia. Már akkor is sokat tehet az egészségéért, ha 1-2 javaslatot megfogad a 7-ből, és azokat be is tartja majd.

1. Mozogjon rendszeresen

Ha egy irodában dolgozik, és még a munkahelyére is autóval jár, akkor különösen fontos alig-alig mozgatott izmainak a rendszeres tornáztatása.

  • Ezt megoldhatja azzal is, ha óránként feláll az íróasztala mellől, és átmozgatja a karját, vállát, lábát.

Alig használt ízületeinek napi néhány 5-10 perces átmozgatása mellett újévi fogadalomként jót tesz majd az ízületeinek, ha választ valamilyen rendszeres mozgást. Sokan határozzák el január első napjaiban, hogy el fognak járni konditerembe. Ezért számítson rá, hogy januárban ezek a termek szinte biztos, hogy dugig vannak. Februárban már sokkal könnyebben fog találni szabad időpontokat a rendszeres edzéshez.

Sokan választják az úszást, mert szinte minden ízületet megmozgat, és vízszintes testhelyzete miatt még az alsó végtag ereit és a térdízületeket sem terheli.

mozogjon rendszeresen

Mozogjon rendszeresen. Talán a legfontosabb, hogy olyan mozgást válasszon, amit szívesen csinál

Január nem a legjobb időpont a futás vagy a kerékpározás elkezdésére.

  • Márciustól azonban a kocogás vagy a kerékpározás kifejezetten jól fog jönni majd a rendszeres mozgáshoz.

Ha pedig a futást túlságosan monoton elfoglaltságnak tartja, akkor válassza bátran a hétvégi túrázásokat. Ennek megvan az a szépsége is, hogy ízületeinek alapos átmozgatása mellett még a természetben is gyönyörködhet, és mehet együtt a család apraja-nagyja is. A túrázásra is igaz azonban, hogy nem feltétlenül a januári hóban-fagyban érdemes elkezdeni.

Mindenképp válasszon olyan mozgásformát, amit szeret, és nem érzi kényszernek. Ekkor lesz ugyanis kitartása ahhoz, hogy ne hagyja abba 2-3 hét után. A legalább heti háromszori rendszeres mozgás ugyanis nemcsak az ízületeinek fog jót tenni majd.

  • A kellemes fizikai elfáradás abban is segít majd, hogy jobban aludjon, és mentálisan is felfrissíti. Nekem például sokszor 1-1 kiadós futás közben, vagy utána közvetlenül jön meg a gondolat 1-1 több napja foglalkoztató problémám megoldására. Próbálja ki Ön is. A mozgással együtt hátha hozzájut majd egy problamamegoldást felgyorsító módszerre is.

2. Egyen egészségesebben

Legyen egészségesebb azzal, hogy egészségesebben eszik. Az egészségesebb táplálkozás a rendszers mozgással együtt az igazi. De ha valamiért nagyon nem szeretne rendszeresen mozogni, akkor egészsége érdekében szinte kötelező, hogy egészségesen táplálkozzon. Ne felejtse el, hogy az egészségtelen táplálkozás a bélrendszeri betegségek mellett a cukorbetegség és a magas vérnyomás kialakulásának egyik legfontosabb oka is. Ha egészséges az étrendje, akkor ezeket a leggyakoribb betegségeket előzheti meg sokkal nagyobb eséllyel.

Az egészségesebb étkezés felé vezető útján első lépésként nem kell nagy dolgokra gondolni, és nem kell áttérni egy dietetikus által tudományosan összeállított étrendre. Persze nagyon jó, ha ezen gondolkodik, és meg is teszi. Ha azonban nem élsportoló, akkor egészségesebb táplálkozása felé haladhat lépésekben is.

Első lépésként az a legfontosabb, hogy legyen változatos, a jelenleginél változatosabb az étrendje. Ezen belül pedig egyen több zöldséget, gyümölcsöt és rostos anyagot. Például teljes kiőrlésű gabonából sütött péksüteményeket. Egyen több fehérjét, szénhidrátot, és kevesebb vöröshúst, belsőséget és zsíradékot, kevesebb édességet.

Lehetőleg mellőzze az előre elkészített félkész és készételeket, mert ezekben olyan egészségtelen mennyiségben vannak tartósítószerek, hogy csak árt magának. Igaz, hogy hamar elkészül, mert csak fel kell melegíteni. Cserébe viszont a tartósítószerek és élelmiszerszinezékek olyan hahar tönkreteszik a bélrendszerét, hogy évtizedekkel rövídítheti meg az életét.

Tehát ha készételeken él, akkor siessen gyorsan élni, mert nagy a kockázata annak, hogy nem lesz hosszú életű. Ezért néhány évtizeddel kevesebbe kell belesűrítenie mindent. És ez nem vicc, komolyan mondom.

Ezek után már szinte részletkérdésnek tűnik, pedig nem az, hogy igyon több folyadékot. Lehetőleg ne szénsavas üdítőket, hanem tiszta vizet és gyümölcslevet.

3. Tűzzön ki magának célokat

Mégpedig hosszú, közép és rövid távú célokat.

Ez látszólag nem kapcsolódik közvetlenül az egészségéhez, pedig céljai és tervei sokkal inkább hatnak az egészségére, mint elsőre gondolná. Ha vannak céljai, ha tervezi az életét, akkor pontosan tudja, minden reggel, hogy aznap éppen miért kell, és miért érdemes felkelnie, és mit kell elvégezni a céljai eléréséért.

Ha pedig rövid távú tervei mellett még közép és hosszú távú tervei is vannak, akkor még határozottabban látja maga előtt az az elképzelt ideális jövőt, aminek az eléréséért érdemes dolgoznia, érdemes felkelnie minden egyes nap.

Talán hallotta már, hogy nem maga a cél elérése az igazán fontos, hanem magának a cél elérésének a folyamata. Nem magának a célnak az elérése, hanem a cél elérésének az útja, folyamata, az úton elért sikerek, élmények az igazán lelkesítőek.

Válasszon magának olyan célokat, amelyeknek az eléréséért szívesen dolgozik, és rá fog jönni majd arra, hogy nem is dolgozik, hanem egyszerűen csak állandóan elfoglalja magát, és még jól is érzi majd magát közben.

Éppen ezért olyan célokat tűzzön ki magának, aminek az elérése örömet okoz Önnek. Csináljon valami olyan dolgot, amit szívesen csinál. Ha pedig ez így van, akkor máris nem kényszerből, hanem a saját örömére foglalja el magát nap mint nap.

Talán hallotta már, hogy válassszon kenyérkereső munkaként valami olyan tevékenységet, amit szívesen csinál, és az életben nem kell dolgoznia többet. Ha érti ennek a mondatnak a lényegét, akkor tudja, hogy miről beszélek. Ha pedig nem, akkor ne is foglalkozzon még vele, mert még ennek a mondatnak az értelme nem időszerű Önnek. Van ilyen.

Lehetőleg szeretett tevékenységével kapcsolatban kitűzött céljai legyenek erőfeszítésre késztetők, hogy azért könnyen ne tudja teljesíteni. De azért legyenek reálisan, megfelelő erőfeszítéssel elérhetők is.

  • Másrészt pedig legyenek konkrétak, határidővel ellátottak ezek a célok, és mennyiségi nagysággal rendelkezők. Azért fontos ez, mert ekkor tudja értékelni azt, hogy hol is tart célja elérésének az útján.

4. Kezelje eredményesebben a stresszt!

Ennek is mi köze van az egészséghez gondolná. Sokkal több, mint ami első gondolatként bevillan Önnek.

Ha állandó rohanásban, időhiányban és idegeskedésben éli az életét, akkor mindig feszült. Ez az állandó feszültség pedig érződik majd az izmaiban és és az idegállapotában is. Az állandó feszültségben az izmai nem tudnak pihenni, nem tudnak regenerálódni, és ez pedig oda vezet, hogy az állandó feszüléstől megfájdulnak.

Ha pedig állandóan ideges, akkor ez a szív és érrendszerére lesz igencsak kedvezőtlen hatásokkal. A magas vérnyomás pedig a leggyakoribb halálok hazánkban. Ugye tudja ezt?

Ha ilyen fontos, akkor mit tehet a stressz kezelésére. A legjobb talán az, ha megtanul különféle hatékony stresszkezelő módszereket.

Könnyű ugyanis azt mondani, hogy kerülje el a stresszes helyzeteket, és ne stresszeljen mindenen. Hogyan kell azonban ezt csinálni?

Hogyan menekülhet el, hogyan zárkózhat el a saját életében előforduló nehéz helyzetektől, konfliktusoktól?

  • Jó kérdés, csak elég nehéz jó választ adni rá.

Sokkal használhatóbb megoldásnak tűnik az, hogy a stresszes helyzetektől nem tud megszabadulni. Nem tudja jelentősen lecsökkenteni ezeket, ha szeretne is elérni valamit az életben.

Ha jutni akar valamire, akkor embereket kell meggyőzni a javaslatai hasznosságáról, előnyeiről. Embereket kell rávenni arra, hogy az Ön által javasoltak nekik is jók, és meg kell mutatni azt is, hogy hogyan lesznek jók nekik is.

Sokkal inkább járhatónak tűnik az, hogy az elkerülés helyett inkább a stresszes helyzetekre adott válaszait változtatja meg. Vagyis azt, ahogy a korábban stresszt okozó helyzetekre reagál.

Eszerint pedig a stresszes helyzetek elöli elmenekülés helyett jobban jár, ha megtanulja kezelni a stresszes helyzeteket. Ehhez érdemes megtanulni több stresszkezelő technikát. A legegyszerűbb talán az, hogy amikor valami feszültséget okoz Önnek, akkor nem robban azonnal, hanem elszámol 3-ig. Az is segít, ha ilyenkor mélyeket lélegszik, és lassan engedi ki a levegőt. Többször egymás után. Még jobb ha megtanulja az utogén tréninget, ha megtanul meditálni, relaxálni. Sokaknak segít a jóga.

Amikor meditál, relaxál, akkor kikapcsol, ellazul, lelassul. Ilyenkor kizárja a külvilágot, és arra a negyed órára, csak magára a gondolataira, a belső békéjére figyel.

Ilyenkor nem aggódik minden miatt. Meg tudja különböztetni egymástól a fontos és nem fontos, a sűrgős és nem sürgős dolgokat. Ezzel pedig egyértelműen rangsorolni is tudja ezeket.

Amikor el tudja fogadni, hogy itt és most van, és nem aggódik minden olyan dolgon, ami még be sem következett. És nem csinál a bolhából elefántot, és nem csinál magának minden kis dologból hatalmasat.

Tanuljon meg több ilyen stresszkezelő módszert. A számolás és a légzőgyakorlatok szinte minden helyzetben jól működnek. Vegyen egy mély levegőt, és számoljon el 10-ig. Lélegezzen mélyeket 10-szer egymás után, azt érzi majd, hogy megnyugszik.

A meditáció, az autogén tréning, az agykontroll és a jóga is kifejezetten jó lehet. Tanuljon meg többet közülük. És hosszú távon azt használja ezek közül, ami Önnél leginkább beválik. Nem kell azzal foglalkoznia, hogy valamelyik ismerősének valamelyik más módszer vált be, és ő arra esküszik.

Ön kísérletezze csak ki a saját hatékony stresszkezelő módszerét, és ehhez ragaszkodjon.

5. Vizualizáljon, lássa magát sikeresen, boldogan, amint eléri a célját

Az emberek kétharmada vizuális gondokodású. Képekben gondolkodik, és sokkal könnyebben el tudja képzelni a dolgokat akkor, ha nemcsak hallja hanem látja is maga előtt.

Lássa magát sikeresen! Érezze át a siker ízét! Mit érez akkor, amikor boldog, mit érez akkor, amikor sikeres?

  • Lássa magát sikeresen, boldogan, és utána pedig dolgozzon is azért, hogy ez tényleg így is legyen!

6. Szervezze meg jobban az időbeosztását!

Idejének jobb kihasználása, időbeosztásának a megszervezése is a stressz csökkentésével, kezelésével kapcsolatos.

Bokros teendői közepette is próbáljon egyszerre csak egy feladattal foglalkozni. Még akkor is, ha úgy érzi, hogy sok dolga van.

  1. Készítsen napirendet magának, és ebben fontossági sorrend szerint rangsorolja a teendőit! Aztán pedig tartsa magát a napirendhez. Reggelenként gondolja végig a feladatait, és az előre megírt lista szerint haladjon. Persze a napközben történtek miatt eltérhet a napirendtől, de jó, ha van egy iránytűje, ami mutatja az irányt.
  2. Sokat segít az is, ha jó kapcsolatokat alakít ki környezetével, és számíhat mások segítségére. Ez persze csak akkor működik hosszú távon, ha cserébe Önre is számíthatnak a környezetében lévők. Csapatban dolgozva, együttműködve, együtt többre juthatnak, mint magányos harcosokként.
  3. Ha felmerül egy probléma, akkor ahelyett, hogy homokba dugja a fejét, vagy pedig a szőnyeg alá söpri a dolgot, inkább döntsön róla. Ha fontos és sürgős, akkor oldja meg azonnal. Ha pedig fontos, de ráér, akkor tűzze ki a probléma megoldásának idejét. Ez azért is jó, mert addigra akár magától is megoldódhat, vagy akár okafogyottá is válhat. Ha pedig nem fontos, de sürgős, akkor nem kell sokat vacakolni vele. Gyorsan oldja meg, és már foglalkozhat is a következő feladatával. Ha pedig valami nem fontos és nem is sürgős, akkor nem is kell foglalkoznia vele.

7. Mosolyogjon többet

Talán ez a legfontosabb az összes javaslat közül. Persze azért az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy nehéz úgy felszabadultan mosolyogni, ha mindene fáj, és annyira el van havazva, hogy semmire sincs ideje. Még mosolyogni se. Kedve meg aztán tényleg nincs hozzá.

Ezért a mosolyogjon többet inkább a korábbi javaslatok utáni következő követendő opció lehet újévi fogadalmainak sorában.

Lehet, hogy nem fog könnyen menni rávenni magát arra, hogy többet mosolyogjon. Először bizony könnyen lehet, hogy erőltetni kell. Az is lehet, hogy az első mosolyok bizony kényszeredettek lesznek. Inkább csak grimasznak, vigyornak fognak tűnni. Ez azonban nem baj. Mindent el kell kezdeni valahogy. A mosolygást is.

Biztos lehet benne, hogy idővel egyre jobban bele fog jönni. Főleg akkor, ha ráérez a mosoly hasznára. Ugyanis azt veszi majd észre, hogy nem is tudja miért, de valamiért jobban érzi magát. Ettől pedig jobb lesz a kedve is.

  • Ha mosolyog, akkor azt veszi majd észre, hogy az emberi kapcsolatai is jobbak lesznek majd. Ugyanis az nem fog menni, hogy mosolygok rád, miközben a utállak, és a hátam közepére se kívánlak. Ha mosolyogni fog az emberekre, és őszintén érdeklődik irántuk, akkor azok is könnyebben meg fognak nyílni Ön előtt, és két nagyszerű hatással fog ez járni.
  • Egyrészt könnyebben megbíznak Önben, és olyan információkat is az Ön tudomására hoznak, amit morcos pofaként nem biztos, hogy az orrára kötnének.
  • Másrészt pedig, ha mosolyog az emberekre, akkor könnyebben meg is tudja nyerni őket azoknak az ügyeknek, ami fontos Önnek. Könnyebben el fogja tudni érni az együttműködésüket, és könnyebben fog találni majd szövetségeseket, segítőket a tervei megvalósításához, a céljai eléréséhez.

Szóval ha mosolyog, akkor nemcsak jobban érzi magát, hanem kitűzött céljait is könnyebben el fogja tudni érni majd. Például könnyebb lesz teljesíteni újévi fogadalmait is.

A hét javaslat közül melyik megfogadásával kezdi az újév első napjaiban?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük