Melyek a legismertebb székrekedés elleni ételek?

A magas rosttartalmú ételek megkönnyítik az emésztést. De miért ilyen hasznosak ezek a salakanyagként kiürülő, egyébként emészthetetlen növényi rostok?

Azért ilyen kedvező a hatásuk, mert az emésztőrendszerben ugyan nem emésztődnek meg, de sok vizet képesek magukba szívni, és ezzel pedig megakadályozzák a széklet kiszáradását. A folyékony széklet pedig gyorsabban végighalad az emésztőrendszerben, és ez megkönnyíti az emésztést. A folyékonyabb széklet ürítése is jóval könnyebb, mint a beszáradt, besűrűsödött székleté.

Székrekedés ellen a magas rosttartalmú ételek fogyasztása mellett a legfontosabb a megfelelő folyadékfogyasztás. Könnyen belátható, hogy ha nem iszik elegendő mennyiségű vizet, akkor a növényi rostoknak nincs mit magukba szívni, megkötni. A megfelelő emésztéshez tehát naponta legalább két liter vizet célszerű innia. De még ennél többet is ihat, mert a megfelelő folyadékfogyasztásnak nemcsak emésztést segítő, hanem méregtelenítő hatása is van a szervezetre.

Magas rosttartalmú gyümölcsök

A gyümölcsök fogyasztása nemcsak rosttartalmuk, hanem folyadéktartalmuk miatt is segíti az emésztést. Emellett persze a gyümölcsök között is vannak olyanok, amelyeknek kifejezetten magas a rosttartalma.

Magyarországon talán a legismertebb székletlazító gyümölcs a szilva. A szilvát szárított, aszalt formájában és lekvárként is érdemes fogyasztani az emésztés megkönnyítésére, a székelés könnyebbé tétele érdekében.

A szőlő rostban gazdag héja nemcsak az emésztést segíti, hanem még méregtelenítő hatása is van. Segíti a vese működését, és a húgyutakat is tísztítja. A ribizli, a málna és a szeder fogyasztása is nagymértékben serkenti az emésztést.

Az alma is méltán része a felsorolásnak, mert magas pektintartalma segíti az emésztést.

Nyersen fogyasztva tudja szervezete a legjobban hasznosítani a gyümölcsökben lévő rostanyagokat. A főzéssel szemben párolva is jobban megőrzik a gyümölcsök rosttartalmukat.

Lehetőleg minden nap egyen gyümölcsöt.

Teljes kiőrlésű kenyerek, péksütemények

A fehér kenyérrel szemben a gabona héját, a korpát tartalmazó lisztből sütött kenyér azért jóval egészségesebb, mert a korpa rostanyagával megköti a vizet, és ezzel hozzájárul a széklet lazításához, a bélmozgások javításához. Ezzel pedig serkenti az emésztést, és megkönnyíti a széklet kiürülését, mert nemcsak segít az elfogyasztott tápláléknak gyorsabban végighaladni az emésztőrendszeren, hanem még a székelési inger is hamarabb jelentkezik akkor, ha nagyobb mennyiségű a széklet.

Hüvelyes növények

A közismert borsó és bab magas rosttartalma segíti a gyorsabb emésztést, és ezzel pedig a székelési problémák megoldásában, megelőzésében van fontos szerepe. Még nagyobb a rosttartalma azonban a lencsének, amelyet érdemes fogyasztani akár levesként, akár főzelékként elkészítve, ha székelési problémái vannak.

Zöldségek

székrekedés elleni ételek

A zöldségek mindegyikének magas a rosttartalma, ezért kiváló székrekedés elleni ételek

A zöldségek szinte mindegyikének magas a rosttartalma, ezért gyakorlatilag válogatás nélkül érdemes fogyasztani őket az emésztés megkönnyítésére.

  • Nyersen fogyasztva kifejezetten magas a rosttartalmuk.
  • Külön is érdemes azonban kiemelni a tormát, amelynek a zöldségek közül is a legmagasabb a rosttartalma.

Magas rosttartalmú zöldség azonban még a spenót, a fejes saláta, a sóska, a káposztafélék, a karfiol és a brokkoli is. A közismert paradicsomot, paprikát és uborkát is érdemes fogyasztani az emésztés megkönnyítésére.

Köretként is érdemes krumpli és rizs helyett a jóval magasabb rosttartalmú salátákat és zöldségeket fogyasztani. Ha nem is mindig, de időnként mindenképp érdemes salátákat is köretként beilleszteni az étrendjébe.

Székrekedés elleni ételek közül melyeket fogyasztja rendszeresen?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük