Magas vérnyomás megelőzése

A magas vérnyomás megelőzése érdekében leginkább az elsődleges magas vérnyomást kiváltó életmódbeli tényezőket tudja befolyásolni. Milyen kockázati tényezőkről lehet itt szó?

A magas vérnyomás kialakulásában, jelentkezésében vannak olyan tényezők, amelyeket nem tud befolyásolni. Melyek lehetnek ezek?

magas vérnyomás megelőzése

Mit tud tenni a magas vérnyomás megelőzéséért?

A modern társadalmakban az életkor növekedésével nő a vérnyomás átlagos értéke.

  • Ennek alapvetően nem elsősorban az öregedéssel összefüggő, hanem inkább a környezettel összfüggő és az életmódunkkal kapcsolatos okai vannak, de azt a kutatások alapján el kell fogadnunk, hogy a fejlett világ áldásaiért valamilyen módon fizetnünk kell.
  • Márpedig ennek a fizetségnek az egyik igen kellemetlen módja a stressz, a rohanás, és az ezzel együtt járó magasabb vérnyomás is.

A magas vérnyomás kialakulásában az örökletes tényezőknek is fontos szerepe van, ezért ha a szülei, nagyszülei között valakinek magas a vérnyomása, akkor Ön is fokozottabban veszélyeztetett.

Azt is megfigyelték a kutatók, hogy fiatalabb korban, 50 év alatt a férfiaknál gyakrabban fordul elő, majd 55 és 65 éves kor között kiegyenlítődik a nemek közötti arány. Ezt követően pedig 65 éves kortól kezdve a nők között nagyobb lesz a magas vérnyomással küzdők aránya.

Ezekre tehát nincs hatása, az összes többi, életmódjával kapcsolatos tényezőre azonban már igen.

Melyek a magas vérnyomás kockázati tényezői?

A modern világ egyik legnagyobb vívmánya a fizikai munka gépekkel való elvégeztetése. Azonban ami egyik oldalról áldás, a másik oldalról legalább annyi problémát is okoz. Az emberi test ugyanis nem az egy helyben való ülésre, hanem álló testhelyzetre, a rendszeres mozgásra lett kifejlesztve. Ezt a mozgásra tervezett szerketetet azonban a fejlett világ modern társadalmai egy íróasztal vagy egy munkapad mellé vagy elé ültetik vagy állítják. A fizikai aktivitás hiánya pedig kifejezetten nem tesz jót ennek a mozgásra tervezett szerkezetnek.

Ezért ha mozgásszegény életmódját nem alakítja úgy ki, hogy alig-alig használt izmait és ízületeit időről időre nem mozgatja át, és nem használja, akkor az ízületi problémák mellé még a vérnyomással jelentkező problémákra is számíthat.

Mozgásszegény életmódunkkal összefüggő problémát okoz a túlsúly, az elhízás. Hazánkban az emberek kétharmada túlsúllyal, felesleges kilókkal küzd. A felesleges kilók cipelése pedig nemcsak az ízületekre, hanem a vérkeringést működtető szívre is fokozott terheket rak. Minél nagyobb a túlsúly, annál nagyobb ez a szívre rakott plusz teher. Tehát a felesleges kilók cipelése, és ezekben a zsírszövetekben a tápanyag és oxigénellátás működtetése is plusz feladatokat ró a szív és érrendszerre.

A dohányzás károsítja és szűkíti az ereket. A dohányfüstben lévő nikotin szűkíti az erek falát, ezzel pedig akadályozza a vér akadálytalan keringtetését. Másrészről pedig a dohányfüstben található nikotin és egyéb mérgező anyagok a verőerek belső falán is sérüléseket okoznak. Ezek a sérülések pedig azzal járnak, hogy megtapadnak hozzájuk a vérlemezkék, és így segíti a plakkok képződését. Ez pedig még tovább szűkíti az ereket.

Fejlett életünk egyik nagy vívmánya az előre elkészített félkész és készételek valamint a gyorséttermi ételek időt megtakarító kényelmes fogyasztása. Ezek az előre elkészített ételek azonban a kelleténél sokkal több sót tartalmaznak. Egyrészt a tartósítás, másrészt pedig az ételek ízletessége érdekében. Ez pedig azzal jár, hogy a kelleténél 3x, 4x több sót eszünk meg, mint ami élettanilag hasznos lenne.

Márpedig ez a többszörös sófogyasztás (a sóban található Nátrium túlzott fogyasztása) azzal jár, hogy a vese egyszerűen képtelen kiválasztani a vérből a bevitt sómennyiséget, és erre a szervezet a víz megkötésével, visszatartásával, ezáltal pedig a vértérfogat növelésével reagál. Ez pedig azzal is jár, hogy a szívnek a kelleténél nagyobb mennyiségű vért kell keringésben tartania. Ez pedig óhatatlanul a szív túlzott kihasználásával és az erek falára nehezedő túlzott nyomással jár. Mindkettő melegágya a magas vérnyomás kialakulásának.

A túlzott nátriumfogyasztással szemben káliumból pedig a szükségesnél kevesebbet, körülbelül a szükségesnek a felét fogyasztjuk el. Ez pedig szintén nem segít a szervezet ásványi anyag háztartásának és vérnyomásának az egyensúlyban tartásában.

A túlzott mértékű alkoholfogyasztás vérnyomást növelő hatása is érezhető. Kis mennyiségű, napi 1-2 pohár alkohol (bor, sör) fogyasztása nem befolyásolja a vérnyomás alakulását, sőt még kedvező hatása is lehet. Ennél nagyobb, különösen a jelentősen nagyobb mennyiség elfogyasztása azonban már a máj korosításán túl a vérnyomás alakulására is kedvezőtlen hatást gyakorol.

Felgyorsult életünkkel összefüggő állandó rohanás, a stressz fokozott adrenalin termelése miatt növeli a vérnyomást. A stressz hatására ugyanis adrenalin szabadul fel, és erre a szervezet a vérnyomás növelésével reagál. Ha pedig a fokozódó stresszre a stresszelő olyan pótcselekvésekkel válaszol, mint az evés, kávézás, alkoholfogyasztás vagy rágyújt egy cigarettára idegességében, akkor még inkább rátesz erre egy lapáttal.

Mit tehet a magas vérnyomás megelőzéséért?

A kockázati tényezők számbavétele után a megoldás, a megelőzés lehetőségei már adják is magukat.

Ha ülőmunkája van, akkor mozgásszegény életmódja ellen leginkább a mindennapos, rendszeres mozgással tud védekezni. Ennek során elsősorban azokat az ízületeit mozgassa át, amelyeket munkája közben egyáltalán nem használ. Válasszon olyan mozgást, amit örömmel, szívesen csinál, mert így fogja hosszú időn át kitartóan végezni.

A rendszeres mozgással már esetleges túlsúlya ellen is sokat tesz, ugyanis a túlsúly ellen leginkább úgy tud védekezni, ha több kalóriát éget el, mint amennyit megeszik. Az egészségesebb étrendre való áttérés mellett itt tehát „csak” erre az egyenlegre kell figyelnie. Azzal, hogy a túl zsíros ételek helyett több zöldséget és gyümölcsöt, valamint több emészthetetlen rostot tartalmazó élelmiszereket, például teljes kiőrlésű pékárukat eszik, máris sokat tett. Ha pedig még emellett jelentősen csökkenti a konyhasó bevitelét az előre elkészített félkész és készételek fogyasztásának csökkentésével, és az ételek sózásának a mellőzésével, akkor pedig még a sóháztartását is drasztikus mértékben megjavítja. A szíve és verőerei biztosan meg fogják hálálni elhatározását.

Ha dohányzik, akkor nemcsak magas vérnyomása ellen tud tenni a cigaretta lerakásával, hanem még a tüdőrák jelentkezésének a kockázatát is drasztikus mértékben csökkenti.

Ezek mellett még a túlzott mértékű alkoholfogyasztásról kellene még lemondani azért, hogy kiküszübölja azokat a jelentősebb kockázati tényezőket, amelyek elsődleges magas vérnyomásának az esetleges kialakulásához vezethetnek.

A minket állandóan érő stressz ellen pedig a stressz kezelésére szolgáló technikák megtanulásával, és az Önnél szemmel láthatóan beváló módszer rendszeres alkalmazásával védekezhet.

Tehát ha ezeket a kockázati tényezőt jelentő életmódbeli változtatásokat megteszi az életében, akkor jó esélye van arra, hogy megelőzheti az elsődleges magas vérnyomás kialakulását.

Ezzel pedig különféle felmérések szerint átlagosan akár 8-10 évvel is meghosszabbíthatja az életét. Megér Önnek 8-10 évet a rendszeres testmozgás öröme, valamint a cigarette és a sörösüveg letétele?

És ha esetleg Önnek első ránézésre nem ér meg ennek a néhány változtatásnak a megtétele 8-10 évet, akkor családjának a kedvéért már hajlandóbb lenne megváltoztatni ezt a néhány dolgot az életében?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük