Gerincfájdalom megelőzése

A gerincfájdalom a felegyenesedett, két lábon járó ember modern társadalmi betegsége. Álló testhelyzetünkből adódóan a gerincre, és annak is főleg az ágyéki szakaszára jelentős teher hárul.
Ezt túlzott terhelést még tovább tetézi a mozgásszegény életmód, ami az ülőmunka velejárója. Sokszor a gerinc aránylatan terhelése, és a helytelen tartás miatt alakul ki.

gerincfájdalom megelőzése

A gerinc fájdalmát a rossz tartás, a túlzott vagy az aránytalan terhelés egyaránt kiválthatja

Kiválthatja persze a gerinc és háti izmok túlzott terhelése is. A legtöbb esetben azonban éppen ennek az ellenkezője okozza a panaszokat.

  • Vagy a rossz testtartás miatt aránytalanul terhelt izmok és ízületek között felborul az egyensúly.
  • Vagy pedig az állandóan számítógépe, íróasztala előtt ülő vagy az autó volánja előtt görnyedő ember alig-alig mozgatja meg a háti izmait, és a gerinc környéki kisízületeit. Márpedig a nem használt izmok elsorvadása előbb-utóbb panaszokat okoz.

A gerinc, illetve a hát fájdalmas panaszát persze több dolog is kiválthatja:

  • A túlzott előregörnyedés miatt helytelenül tartott gerinc elölről összenyomódó, háti részen pedig feszülő porckorongok kopása az egyik leggyakoribb oka a panaszoknak. A porckorongok kopása nemcsak a háti, hanem a nyaki gerinc szakaszán is gyakori. A nyaki gerinc panaszát a legtöbbször a túlzottan előredőlő fej túlzottan nehéz tartása okozza.
  • A gerinc csigolyáit összekapcsoló kisízületek és szalagok gyulladása is sokszor felelős.

A gerincpanaszok elkerülésének a legjobb módja a megelőzés. Mit jelent ez?

  • A legfontosabb a tünetek idejekorán való felismerését, és a fájdalmat esetlegesen kiváltható okoknak a kiküszöbölését.

Vagyis ez azt jelenti, hogy már gyerekkorban fel kell ismerni a gyerek hanyag tartását, és már akkor beavatkozni rendszeres gerinctornával, amikor még könnyebb elérni a tartás javítását.

  • Minél inkább rögzül, megszokódik a helytelen tartás, annál nehezebb változtatni rajta.
  • Minél később fedezik fel a tartás hibáját, és minél később kerül sor a korrekcióra, annál hosszadalmasabb folyamat lesz a tartás kijavítása.

A tartás korrekcióját a gerinc rendszeres tornáztatásával, személyre szabott gerinctorna gyakorlatok rendszeres végzésével tudja elérni.

  • A gerinc fájdalma esetén a torna alapvető feladata a fájdalom megszüntetése.
  • Az esetlegesen már kialakult görbület, ferdülés korrigálása, vagy legalábbis a romlás megakadályozása.
  • A gerinc kisízületeinek, csigolyákat összekötő szalagoknak a lazítása, nyújtása csökkenti a fájdalmat, a megerősítésük pedig javítja a gerinc terhelhetőségét.
  • A görcsbe ránduló, letapadt izmok tapadásának oldása szintén lazítja az izmokat.

Komoly gerencproblémákat okoz a túlsúly is. Jelentős túlsúly cipelése ugyanis nemcsak a térd és csípő túlterhelését okozza, hanem a gerincre eső terhelést is aránytalanul megnöveli.

  • A feladat itt is adja magát. Az ideális testsúly visszanyerésével ugyanis nemcsak a közérzete javul, hanem a gerincre jutó terhelés is csökken. Éppen olyan mértékben, amely már nem fog elviselhetetlen terhet jelenteni.
  • Sokszor háti gerinc panaszokat túlzott terhek féloldalas cipelése, vagy nem megfelelő felemelése. Gondoljon csak bele abba, amikor a megrakott bevásárlószatyrot cipeli haza a közértből. Régen rossz az, amikor csak az egyik kezében van ilyenkor a teher. A gerincre jutó egyenletes terhelés érdekében ossza két egyenlő részre a megvásárolt holmit, és mindkét kezlében, a gerincet arányosan terhelve vigye haza a család ellátásához szükséges dolgokat.
  • Ugyanígy gerincproblémákat okozhat túlságosan nagy terhek görnyedt háttal, és nem egyenes derékkal való felemelése. Ugyeljen arra, hogy nagy súlyokat egyenes derékkal, a lábizmait behajlítva emeljen fel. Ezzel az egyenes tartással is kíméli a gerincére, derekára nehezedő terhelést.

Mi okozhat még gerincpanaszokat?

Sokszor okoz panaszokat a nem megfelelő fekhely is.

  • A süppedős, gerincét nem pihentető, megkopott matrac helyett feküdjön olyan matracon, ami kényelmes Önnek.
  • Ez azért fontos, hogy gerince a nappali függőleges terhelés után, vízszintes helyzetbe kerülve el tudjon lazulni. Ekkor fog tudni reggel, kipihenten ébredni.

Mit fog tenni gerince fájdalmának elkerüléséért?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük